23948sdkhjf

KO tar Fords reklam till domstol

Konsumentombudsmannen KO stämmer nu Ford för marknadsföringen av bilmodellen Ford Focus Flexifuel. På reklamaffischer påstods luft och träd uppskatta den nya bilen. KO anser att reklamen strider mot god marknadsföringssed. På affischerna lät företaget olika träd fälla omdömen om bilen såsom Bästa utsläppen någonsin och Den första bilen som jag velat krama samt Bästa bilen som någonsin kört förbi. Biltillverkare får gärna peka på olika bilmodellers egenskaper i förhållande till miljö och hållbar utveckling, men påståendena måste vara preciserade och sanna, påpekar Konsumentombudsmannen. KO ogillar Fordreklamens svepande påståenden. Kraven på tydlighet och hållbar bevisning är inte tillgodosedda. KO yrkar därför att Marknadsdomstolen skall förbjuda företaget att använda formuleringar av det här slaget. Marknadsdomstolen har tidigare slagit fast att det ställs höga krav på klarhet och precision när miljöargument används i reklam. General Motors Nordiska AB fälldes i början av 90-talet för att ha kallat en Opel-modell för miljövänlig. För inte så länge sedan förde KO även reklam för Volvo till domstol av samma anledning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109