23948sdkhjf

Skoda Fabia 1.2 HTP 12V

Skoda Auto har lanserat en ny motorfamilj i Skoda Fabia - en nykonstruerad 3-cyl HTP-motor på 1,2 liter. Den finns i två utföranden, bägge med cylindervolmen 1198 ccm. Det ena utförandet har maxeffekten 40 KW (50 hk)/4750 r/min och max vridmoment på 106 Nm/ 3000 r/min. Den starkare versionen 1.2 HTP 12V som är instegsmotor i Skoda Fabia på den svenska marknaden har motoreffekten 47 kW(64 hk)/ 5400 r/min och vridmomentet 112 Nm/3.000 r/min. Motorn klarar med bred marginal avgaskravet EU 4 (svenska Miljöklass 2005). Den nya vridmomentstarka bensinmotorn har beteckningen HTP( High Torque Performance). Den har 4-lagrad vevaxel och motverkande balansaxel och är konstruerad med sikte på låg ljudnivå och vibrationsfri gång. För att göra motorn lätt och behändig används lättmetall och plast. Det är aluminiumlegering på t.ex. cylinderhus, vevhus och cylindertoppar. Den starkare versionen på 47 kW (64 hk) har 4-ventilsteknik. Den 3-cylindriga motorn är inte bara stark utan också snål och ren. När den tidigare minsta Fabiamotorn drog 0,7 liter/mil i blandad körning nöjer sig den nykonstruerade 1.2 HTP 12V med snittförbrukningen 0,59 (Fabia Combi 0,60). På landsväg är förbrukningen 0,48 liter/mil. Det gör Skoda Fabia till en av bensinsnålaste bilarna. Effektiv förbränning och avgasrening ligger bakom låga avgasutsläpp. 0-100 km/tim går på 15,9 sek och toppfarten är 160 km/tim. Tillverkningen sker i en helt ny motorfabrik i Mlada Boleslav. Skoda Fabia finns i Sverige med fyra bensinmotorer från 64 till 115 hk och två dieslar från 64 till 101 hk. I höst tillkommer en 3-cyl TDI-motor på 55 kW (75 hk ) och därtill den starka sportversionen Fabia RS med en 1.9-liters TDI-motor på 96 kW (131 hk ). Skoda Motorsports nya rallybil Fabia WRC baseras på Fabia RS.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11