23948sdkhjf

M:s nybilsenkät: VW sämst - igen

De svenska bilägarnas dom är hård och entydig. För sjätte året i sträck får Volkswagen-koncernens bilmärken de sämsta betygen vad gäller verkstads- och servicekvalitet. Det framgår då del 1 av Motormännens nybilsenkät publiceras i det kommande numret av tidningen Motor. Eländet fortsätter för den hårt prövade Volkswagen-koncernen. Trots, enligt egna uppgifter, kraftfulla ansträngningar får dess verkstadskvalitet fortsatt dåliga betyg. Visserligen något högre i år men det räcker inte för att lämna jumboplatserna. På frågan ”Hur nöjd är du med verkstadspersonalen?” hamnar koncernens bilmärken ,VW, Skoda och Audi, på fem av de sex sämsta placeringarna. Motormännens nybilsenkät, som nu genomförts för 19:e året i sträck, har besvarats av 14 121 bilägare. Betygen har satts av bilägarna själva efter ett års körning och avser ”årsmodell 2002”. - Det är anmärkningsvärt att Volkswagen-gruppen fortfarande befinner sig i botten efter de planer de lade fram för några år sedan att bli bäst i Sverige på servicesidan, säger Ulrika Kampf, konsumentchef på Motormännens Riksförbund. Men det är inte bara VW-koncernen som har problem. Stora svårigheter att erbjuda bra service har även Volvo/Renault-verkstäderna. Av listans tolv sista platser intar man hela fem. Storsäljande Volvo V70/S70/C70 hamnar en bra bit under medelbilen tillsammans med S40/V40. Långa väntetider är en ständig källa till irritation bland bilägarna. Störst andel missnöjda kunder av denna anledning har Renault/Volvo. Ett annat bilmärke med begynnande problem är Peugeot. Inte minst Peugeot 206, som tappar stort jämfört med föregående års kartläggning. M-enkätens bästa betyg gällande verkstadskvalitet går till de japanska bilarna. I topp finns Mazda 626 och flera Toyota-modeller. Toyota har lyckas med bedriften att ha nöjda verkstadsbesökare för samtliga modeller i undersökningen. Av de tio bästa placeringarna lägger Mazda, Toyota och Mitsubishi beslag på sju. - Bra bilar kräver bara rutinservice och det misslyckas verkstäderna sällan med. Bilens grundkvalitet betyder således mycket även för verkstädernas betyg, säger Ulrika Kampf.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079