23948sdkhjf

Giganternas kamp på hemmabanan

Instundande helg körs Grosser Mobil 1 Preis von Deutschland på Hockenheimring Baden Wurttemberg Det är hemmabana för båda giganterna i bilvärlden, BMW och Mercedes, dessutom finns fyra tyskar med i F1 för närvarande, bröderna Michael och Ralf Schumacher, Heinz-Harald Frentzen och Nick Heidfeld. Kanske räknar även holländaren Jos Verstappen Hockenheimring som en av två hemmabanor, Nurburgring är den andra! Intresset för helgens Grand Prix är stort, men läktarplatserna var inte slutsålda för en vecka sen. Spänningen inför racet är dock på topp eftersom fighten i toppen blivit allt mer oviss. Schumi vill naturligtvis gärna vinna på hemmabanan eftersom det inte lyckades på Nurburgring (Europas Grand Prix). Rubens Barrichello rider på en framgångsvåg just nu och blir farlig för vem som helst. Kimi Räikkönen måste ta poäng om han ska kunna utmana Schumi om titeln och teamkamraten Coulthard behöver komma ur sin onda cirkel --- rykten har velat göra gällande att han är på väg ut ur McLaren-Mercedes. Hans ersättare skulle i så fall bli Juan Pablo Montoya! Men JPM har ytterligare ett år kvar på sitt kontrakt med BMWWilliamsF1 Team varför detta rykte verkar vara dåligt underbyggt, eller? Kanske JPM går över till McLaren 2005? Men om detta sker, vart tar DC vägen? BMWWilliamsF1 Team kommer till Hockenheimring fast beslutet att fortsätta sin framgångar på banan som var god emot teamet i flera år. Ralf vill gärna återkomma på prispallens översta plats. Det vill även JPM! Renault har förbättrats avsevärt med varje race och kan komma att utmana de mer etablerade. Detsamma gäller Toyota vars motorer visat sig vara mycket starka. Engelsmannen Justin Wilson, tidigare European Minardi-Cosworth, debuterar i Grosser Mobil 1 Preis von Deutschland för sin nye arbetsgivare, Jaguar Racing. Pizzonia har alltså fått sparken. Ett helt nytt ansikte i F1 kommer i Wilsons ställe hos Minardi. Det är 22-årige dansken Nicolas Kiesa som hittills i år kört F3000. Där var det just Kiesa som stal segern för Björn Wirdheim i Monaco när denne firade alltför tidigt och blev omkörd praktiskt taget på mållinjen.Kiesa, som lär ha fått betala ca.15 miljoner för nöjet att köra de resterande F1-loppen, tar en kalkylerad risk. Gör han bra ifrån sig har han alla chanser att få stanna i F1 --- se hur det gått för hans företrädare hos Minardi, Mark Webber och Justin Wilson. Misslyckas han --- återstår förmodligen bara CART eller IRL i USA. Kiesa stöttas bl.a av danska Peugeot (som även har importen av Peugeotbilar till Sverige) och är den fjärde dansken i F1. Tidigare har Tom Belsö, Jac Nelleman och Jan Magnussen försökt sin lycka i kejsarklassen med blandade resultat.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078