23948sdkhjf

Nu kommer ny generation svenska rally-förare

Nu kommer nästa generation svenska VM-förare på bred front. Fyra av dem finns med i Finska VM-rallyt som avgörs i helgen. Det är Tobias Johansson som kör sin WRC-bil i stora VM. Och det är Daniel Carlsson, Oscar Svedlund och Per Gunnar Andersson som alla ställer upp i Junior-VM. Daniel och Oscar är redan etablerade i VM. Men för 23-årige Per Gunnar PG Andersson från Årjäng i Värmland är det första gången. Med på plats är också näste unge svensk i VM-cirkusen - östgöten Jimmy Joge. Jimmy nöjer sig dock med att genomföra träningen och VM-debuterar i stället i Italien om en månad. - Teamet satsar i första hand på SM. Och eftersom det bara är mindre än en vecka mellan Finska rallyt och Snapphanerallyt i Hässleholm. är det chansartat att starta i Finland, säger Jimmy, som är rejält sugen på att köra mer än bara träningen. JonasPer Gunnar Andersson och Jimmy Joge kör samma bilar i SM som i Junior-VM, dvs Super 1600-bilar. Per Gunnar kör en Renault medan Jimmy rattar en Peugeot. Just nu leder PG SM-serien, helt enligt förhandstipsen. Men Jimmy hänger med bra och inför Snapphanerallyt är det bara fyra poäng som skiljer mellan ledande PG och tvåan Jimmy. - PG åkte av i South Swedish och la bilen på taket. Men det var rena oturen - PG är väldigt pålitlig i den här bilen. Visst har han gjort en del avåkningar. Men det är med Grupp N-bilen och beror på att han varit så överlägsen, att han mentalt sett börFör Jimmy Joge har stallchefen Gert Blomqvist en annan uppläggning: - Jimmy var och tränade inför Tyska Rallyt och kör träningen här i Finland. Dessutom hyr vi ut vår Super 1600 till en tysk förare här i Finland, bara för att komma in i VM-rutinerna för besiktning, start osv och för att skapa alla nödvändiga kontakter. - Efter SM-tävlingarna bär det iväg till Italien och San Remo-Rallyt. San Remo är en asfalttävling och eftersom Jimmy inte kört asfalt med den här bilen så kommer vi att köra asfaltrallyt i Söderhamn den 23 augusti med vår 106 Kit Car, så att han åtminstone får lite träning på underlaget, kommenterar Gert Blomqvist. I SM ingår Super 1600-bilarna i SM-klassen Lilla Grupp A. Klassen består av rena specialbyggen, där i princip bara karossens form (och knappt det) motsvarar de bilar vi kan köpa ute i handeln. I Lilla Grupp A är det inte tillåtet att använda fyrhjulsdrift och motorvolymen får inte överstiga 2.000 cc. Det är inte heller tillåtet att använda turbo. Det här gör bilarna billigare - även om det handlar om en bit över en miljon i inköpskostnad för en ny bil. Och då levereras den som byggsats... Lilla Grupp A innehåller dessutom äldre så kallade Kit Car-bilar över och under 1600 cc. Minsta klassen (max 1600 cc motorer) brukar kallas F1 och största klassen (1600-2000 cc) kallas F2. Super 1600-bilarna är i princip F1-bilar, men med begränsad trimning, tyngre kaross och ett mer reglerat reglemente. Lilla Grupp A i Snapphanerallyt innehåller en liten men ytterst se- och hörvärd blandning av bilar. Bland annat Mats Anderssons udda Proton F1 Kit Car och Magnus Henrikssons stora Saab 9-3 F2 Kit Car. SM-ställningen Lilla Grupp A, 10 i topp: 1) Per Gunnar PG Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, 79 p, 2) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot Super 1600, 75, 3) Per-Arne Sääv, Västra Östergötlands MK, VW Golf F2 Kit Car, 68, 5) Mattias Aronsson, Gislaveds MK, Peugeot Super 1600, 45, 5) Mats Bergeå, Östernärkes RMC, Saab 9-3 F2 Kit Car, 42, 6) Lars-Olof Holmberg, Gotlands MF BH, Opel Astra F2 Kit Car, 40. 7) Kenny Stavbom, MK Speed, Ford Escort F2 Kit Car, 31, 8) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat Ibiza F2 Kit Car, 28, 9) Mats Andersson, Eslövs MK, Proton Super 1600, 25, 10) Björn Wilman, Vännäs MK, Opel F2, 21.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063