23948sdkhjf

GM Europe omstrukturerar sina nationella försäljningsbolag

Tätare samarbete mellan GM´s varumärken Saab-, Opel- samt Daewoo-organisationerna sammanförs Ny flermärkesorganisation under namnet GM skapas Integration av de centrala försäljnings-, marknads- samt servicemarknadsfunktionerna. General Motors genomför nu de tidigare tillkännagivna planerna på en konsolidering och förstärkning av sina försäljnings-, marknadsförings- samt servicemarknadsfunktioner i Europa. I Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Norge, Sverige, Schweiz, Tyskland samt i England kommer de existerande importbolagen – ägda av GM Europe, Opel eller Saab – integreras i en flermärkesorganisation samt benämnas t ex GM Sverige. På dessa marknader kommer back-office-funktioner som ekonomi och personal att integreras samtidigt som kund-, detaljist- och servicefunktioner kommer att förbli märkesspecifika. De skalfördelar och kostnadsbesparingar denna flermärkesorganisation möjliggör, innebär en förstärkning och ökad potential för de individuella varumärkena. Den nya flermärkesorganisationen kommer att bära GM´s namn. I Sverige, där Saab- och Opel-teamen integrerades redan 1993, kommer processen nu intensifieras. Bengt Nilemo, f n chef för Saab Opel Sveriges Servicemarknadsavdelning, har f o m den 1 september utsetts till verkställande direktör för GM Sverige. Han kommer, förutom att leda organisationen, att accelerera integrationsarbetet, med focus bl a på nyligen introducerade Daewoo. - GM Sverige kommer arbeta vidare på den strategi, som byggt upp vår marknadsandel. Genom att utnyttja det bästa från respektive varumärke planerar vi för en ökad volym av såväl Saab som Opel. Med nyintroducerade Daewoo kommer vi att bli ett intressant alternativ i lågprissegmentet, säger Bengt Nilemo. - Företagets focus kommer att ligga på försäljning samt effektiv support till våra detaljister, avslutar Nilemo. Flermärkeskonceptet, som visat sig mycket framgångsrikt på ett flertal marknader, exempelvis Österrike, Ryssland och Turkiet, implementeras därför nu på en bredare europeisk bas. Förändringen beräknas vara genomförd vid årsskiftet. - Opel- och Saab-organisationerna på respektive marknad kommer ej längre köras separat utan kommer att verka tillsammans i ett nationellt GM-bolag med integrerad back-office-funktion, säger Jonathan Browning, GM Europe Vice President försäljning, ma Vissa centrala funktioner hos Opel, Saab och GM Daewoo, som t ex återförsäljarutveckling, företagsförsäljning, marketing services, kommer att integreras med målet att skapa ytterligare synergier i de centrala organisationerna samt att leverera effektivare support till de nationella bolagen. Dessa förändringar inom försäljningsorganisationerna ligger helt i linje med GM Europes strategi att skapa en mer strömlinjeformad och integrerad organisation. Liknande planer genomförs även inom andra områden. Nyligen startade integrationen av företagets olika tekniska centers i Europa med målet att leverera specifik expertkunskap till GME´s olika utvecklingscentra samt att undvika dubbelarbete inom forskning och utveckling.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063