23948sdkhjf

Först SM-final - sedan väntar Rally-VM

#NAME?Gert Blomquist är teamchef för Peugeot Dealer Team, teamet bakom rallyjunioren Jimmy Joge från lilla Tjällmo i Östergötland. Det var redan i början av sommaren man inledde VM-satsningen. Det skedde genom att man fick tillstånd för Jimmy och hans ett år yngre codriver, John Stigh, 23 att köra träningen både inför Tysklands VM-tävling och inför Finska VM-rallyt. - Det är viktigt att komma ut och känna atmosfören. Annars kan allt omkring bli rena chocken, förklarar Gert. Som har hjälp av både Svenska Bilsportförbundet, Jimmys privata sponsorer och Peugeot Sverige med Per Brinkenberg i spetsen för att klara 24-årige Jimmy Joge har gjort en kometkarriär i svensk rallysport. Han debuterade sent - som 20-åring - i standardbilsklassen Volvo Original, där han snabbt etablerade sig i toppen, bytte sedan klass till en Peugeot 306 Grupp N - och vann JSM redan första året med den nya bilen! Därefter blev det en kort sejour i en 4-hjulsdriven Mitsubishi och en plats i juniorlandslaget tillsammans med konkurrenten Per Gunnar Andersson. Varpå Jimmy fick ett erbjudande från Peugeot Dealer Team och Gert Blomqvist om att ta hand om ratt och pedaler i Peugeot-teamets nya Super 1600-bil, den biltyp som används i Junior VM. SM-säsongen har gått mycket bra - trots att man samtidigt utvecklat bilen, ursprungligen konstruerad för rally på asfalt, för svenska grus- och vintervägar. Grupp N-bilen har Jimmy hela tiden haft kvar - den används som träningsbil i ett antal tävlingar: - Jimmy har gjort strålande resultat med den standardbetonade Grupp N-bilen mellan SM-tävlingerna. Nu senast var han tvåa totalt i en sprint och veckan innan åkte han jämnt med de toppförare som kör trimmade 2-hjulsdrivna bilar i Supermästerskapen, berättar Gert Blomqvist. - Det känns jättekul och inspirerande att åka till Itaien, säger Jimmy. Som precis som teamchefen tonar ned alla förväntningar på topp-placering: - Vi startar för att se och lära. Målet är att försöka köra hela tävlingen och skaffa maximal VM-erfarenheOch visst är den italienska VM-tävlingen en rejäl utmaning. San Remo-rallyt, som körs i de italienska bergen nära Monte Carlo, är tre dagar lång och består av 40 mil (!) specialsträckor på vägar som består i stort sett av enbart kurvor. 40 mil tävlingsväg motsvarar i stort sett en hel säsong i SM-serien! - Tävlingen är oerhört påfrestande för alla - förare, codriver, bil och serviceteam. Men samtidigt är det en tävling som ger mycket tillbaka om man lyckas, säger Gert. Att starta i en VM-tävling är inte precis någon vanlig helgutflykt. Peugeot-teamet består av sammanlagt 10 personer och en massa fordon - bland annat en semitrailer med tävlingsbil och all utrustning. Redan den 26:e sept ger man sig iväg från Sverige. Tävlingsveckan inleds måndagen den 29 sept då träningen inleds. Två gånger kör förarna vägen och överför de tusentals kurvorna till tävlingsnoter. Den 1-2 okt är det anmälan och besiktning - och så startar första tävlingsetappen den 3 okt. Tre dagar ska man köra - tre dagar på svåra slingrande vägar i bergen. Jimmy Joge är inte ensam svensk junior i San Remo. Där startar också Per Gunnar Andersson, Oscar Svedlund och förstås Daniel Carlsson, som vann JM-deltävlingen i Finland och som nyligen skrev kontrakt med Peugeots VM-team om att köra minst åtta deltävlingar i VM nästa år. - Vi kommer att samarbeta med PG Anderssons team under nedresan och med förberedelserna där nere. Konkurrenter blir vi först när tävlingen startar, tillägger Jimmy. Som sannerligen ser fram mot VM-debuten: - Det ska bli underbart!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062