23948sdkhjf

Scania presenterar nytt krockzonskoncept för lastbilar

Scanias nya koncept för lastbilar med deformerbar krockzon har potential att rädda 900 liv per år på europeiska vägar. Den 600 mm långa extra motorhuven är konstruerad speciellt för att ta upp krockenergi vid en frontalkollision med en personbil. Gränsen för överlevnad väntas stiga från 56 till 90 km/h. Scania har lagt ner extra möda på formgivningen och vill testa reaktionen hos kunderna. Förändringar av gällande regler skulle uppmuntra åkerier att investera i säkrare lastbilar. Den 8 oktober, i samband med den tredje Scania Road Safety Conference i Bryssel, presenterade Scania ett nytt krockzonskoncept avsett att minska antalet dödsoffer i olyckor mellan personbilar och lastbilar med omkring 900 per år i de nuvarande EU- länderna. Konceptet visas som en skalmodell och har en kort motorhuv konstruerad för att ge vika och ta upp så mycket krockenergi som möjligt vid en kollision med en personbil. Inga hårda eller tunga komponenter får finnas i den extra nossektionen. – Att förändra reglerna för att tillåta extra längd och vikt för lastbilar med krocknos skulle uppmuntra åkeriföretagen att investera i ökat skydd för andra trafikanter, säger Hasse Johansson, Group Vice President och ansvarig för FoU på Scania. Scania har fäst stor vikt vid formgivningen av konceptlastbilen. – Vår utmaning har varit att kombinera Scanias formspråk med krockupptagningsförmåga. Ett lastbilsåkeri som väljer att investera extra i säkerhet vill antagligen att det ska synas också. En lastbil med krocknos måste därför se attraktiv ut för att bli accepterad, avslutar Hasse Johansson. Två tredjedelar av kollisionerna mellan lastbilar och personbilar är frontalkollisioner och den absolut största delen av dessa beror på att personbilen har girat över på fel sida av vägen. Omkring 4 000 människor dödas varje år i sådana kollisioner inom EU.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.142