23948sdkhjf

Final i Nordic West Euro Cup

Henrik Levin från skånska Tollarp körde strålande i tyska Lausitz Rallye i helgen. Den unge svensken slutade på en total åttondeplats i den internationella delen av tävlingen och vann sin klass överlägset. Fast han fick slita hårt för segern. Fram till den elfte specialsträckan körde Tobbe Westerlund från Sollefteå RRC i stort sett lika fort. - Men på den sträckan körde vi punktering och tappade 15 sekunder. Och på sträckan efter så slog vi loss bakaxeln och tvingades bryta... Tvåa i Volvo-klassen blev i stället Vimmerby-föraren Morgan Olsson: - Vi trodde inte någon av dem skulle komma i mål, så vi avvaktade och körde på säkerhet. Och det räckte ju till en andraplats i alla fall, log Morgan som slutade tvåa i serien efter värmlänningen Hans Erik Weng. Weng var klar segrare redan innan finalen och valde att stå över. Henrik Levin trivs strålande på vägarna runt Boxberg, tre timmar söder om Berlin. Den unge skåningen testade tävlingen redan förra året. - Det är otroligt skoj att tävla här nere. Mycket publik och enorm uppmärksamhet. Och i år var vägarna riktigt bra. Några sträckor var besvärliga, men det gäller att kunna hantera den vägtypen också... Svenskarna vann inte bara Volvo-klassen - de var dessutom etta och tvåa totalt i Grupp H över 2.000 cc. Så de blev rejält hyllade på prisutdelningen: Ytterligare en svensk förare kom till start - Johan Johansson från Emådalens MK. Men Johan hade otur och bröt med trasig bakaxel på den fjärde av de 13 specialsträckorna, som tillsammans mätte strax över 10 mil. De tyska Volvo-förarna startade i den kortare, nationella delen av tävlingen och körde bara fem specialsträckor. Där dominerade i Sverige välkända trion Jochen Walther, Holger Knöbel och Rainer Keck. Rainer slutade trea i Boxberg men poängen räckte ändå för att bli bäste utländske förare i hela serien - han slutade sjua totalt, 5 poäng före Jochen Walther och 12 före norrmannen Håkon Andersen. Håkon var länge bäste icke svensk i serien, men körde sönder bilen och kunde inte ställa upp i de två avslutande deltävlingarna. Resultat, Volvo Nordic West Euro Rally Cup, deltävling 8, Lausitz Rallye, Tyskland: 1) Henrik Levin, Kristianstads MK, Volvo 240, 1.02.39,9, 2) Morgan Olsson, Vimmerby MS, d:o, 1.06.53,9. Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC, 740 och Jan Johansson, Emådalens MK, 240, bröt. Tyska Volvo-serien: 1) Jochen Walther, 240, 24.53,5, 2) Holger Knöbel, d:o, 25.18,7, 3) Rainer Keck, 25,20,5, 4) Jan Heinrich, 26.25,6, 5) Marco Wranik, d:o, 26.39,8, 6) Jörg Steffensmayer, 27,11,8, 7) Markus Herion, 29.58,8. Slutställning, Volvo Nordic West Euro Rally Cup 2003: 1) Hans Erik Weng, Säffle MC, Volvo 940, 249 p, 2) Morgan Olsson, Vimmerby MS, 240, 215, 3) Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC, 740 186, 4) Christer Jönsson, Tomelilla MK, 240, 161, 5) Henrik Levin, Kristianstads MK, d:o, 153, 6) Joakim Hallqvist, Kinds MK, d:o, 145,7) Rainer Keck, Tyskland, d:o, 133, 8) Jochen Walther, Tyskland, d:o, 128, 9) Håkon Andersen, Norge, d:o, 121, 10) Jan Einar Myraas, Norge, d:o, 106, 11) Ingvar Nilsson, Hällefors Mk, 740, 100, 12) Mats Gustavsson, Örebro RRC, d:o, 84, 13) Claes Pettersson, Mariestads MS, d:o, 75, 14) Jeroen Laarhuis, Holland, 740, 68, 15) Thomas Isarelsson, Skepptuna Mk, 240, 16) Gerben Brouwer, Holland, 240, 61.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078