23948sdkhjf

Avgift kan bli aktuellt för dubbdäck

Stockholms länsstyrelse diskuterar restriktioner mot dubbdäck i länet, rapporterar Dagens Nyheters nätupplaga (15 nov). Anledningen är att dubbarna river upp vägbanan och frigör mängder av hälsoskadliga partiklar. Partiklarna innehåller ämnen som zink, kadmium och bly. Dessutom kan mängder av cancerframkallande kolväten finnas i partiklarna. Isabell Lundberg, projektledare för Friskare luft, säger att länsstyrelsen troligen kommer att eftersträva runt 40-50 procent dubbfritt. Då kan de återstående dubbdäcken rugga upp vägbanan tillräckligt mycket för att de med dubbfritt ska få bra fäste. Oslo införde avgifter för dubbdäck 1999. Andelen dubbfria däck ökade snabbt till målet på 80 procent, men därefter har andelen minskat. När den dubbfria andelen ökade minskade halten av partiklar i luften. Avgiften var 1.000 kronor per säsong eller 25 kronor per dag. En del av pengarna gick tillbaka till dem som ville byta ut sina dubbdäck. Isabell Lundberg tror att ett liknande system kan bli aktuellt i Stockholm. Vid nyår 2005 måste Sverige uppfylla EU:s miljökvalitetsnormer. Halten partiklar får inte överskrida det europeiska gränsvärdet mer än 35 gånger per år. I fjol överskreds gränsen 101 gånger på Hornsgatan i Stockholm, och det är flera andra gator som inte heller klarar gränsvärdet. Om det införs en kostnad för att använda dubbdäck bör den tas ut som en skatt, anser Vägverkets gd Ingemar Skogö. Det är också viktigt att kostnaden har ett nationellt perspektiv för att undvika att bilarna registreras någon annanstans än i storstadsregionerna, skriver Dagens Nyheters nätupplaga (16 nov). Precis som trängselavgifterna är dubbdäckskostnaden att betrakta som en skatt, eftersom det inte finns någon motprestation. När det byggs nya vägar får Vägverket bestämma om vägavgifter, men då får bilisterna något påtagligt i utbyte. Kjell Hägglund, ordförande för Motormännens lokalavdelning i Stockholm, är emot dubbdäcksavgiften. Han konstaterar att dubbdäck är säkrare, och ser avgiften som ett nytt sätt för regionen att få in mer pengar. Källa: Bil Sweden

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062