23948sdkhjf

Opel Vectra OPC

Årets upplaga av Essen Motor Show (28 november – 7 december) är platsen för en spektakulär världspremiär. Opel Performance Center (OPC) presenterar en ultrasportig konceptbil baserad på Vectra GTS. Dess 1,9-liters dieselmotor är försedd med ett nykonstruerat dubbelturboaggregat och utvecklar 156 kW (212 hk) samt ett maximalt vridmoment på 400 Nm vid så lågt motorvarvtal som 1.400 rpm. Med denna motor behöver Vectra OPC bara 6,5 sekunder för att nå 100 km/h från stillastående. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h, medan bränsleförbrukningen enligt den gängse testcykeln är bara sex liter per 100 km. Med denna kraftfulla och ändå ekonomiska högprestandamotor visar Opel åter att man behärskar modern dieselteknik till fullo. Vectra-konceptbilen, utvecklad av OPC och baserad på GTS Sportsedan drivs av en nyutvecklad variant av den 1,9-liters turbodieselmotor som blir tillgänglig i Vectra och Signum tidigt nästa år. Medan standardvarianten av 1.9 CDTI ECOTEC utvecklar 110 kW (150 hk) ger dubbelturbovarianten 156 kW (212 hk) och därigenom en högre specifik effekt än exempelvis Ferrari Enzos 6-liters V12-bensinmotor. Den italienska superbilen utvecklar 80,0 kW (110 hk) per liter slagvolym, medan Vectra OPC:s dubbelturbomotor ger 82 kW (112 hk) per liter. Två elektroniskt styrda turboaggregat med ett maximalt laddtryck på 3.0 bar är nyckeln till motorns höga prestanda; de gör motorn lika lättkörd som en sugmotor med stor slagvolym. Det maximala vridmomentet på 400 Nm finns tillgängligt mellan 1.400 och 3.500 rpm. Utöver den anmärkningsvärda effekthöjningen är dubbelturboprincipens andra fördel motorns mycket låga bränsleförbrukning. Medan höjd effekt normalt förknippas med högre bränsleförbrukning drar dubbelturbomotorn i Vectra OPC inte mer än standardbilen (6,0 l/100 km). Vectra OPC:s avgasvärden ligger också under Euro 4-normen, som träder i kraft den 1 januari 2005.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125