23948sdkhjf

Volkswagen med bränslecell

Volkswagen ställer upp med en bränslecellsbil i årets CaFCP Road Rally i Kalifornien. Bilen, en Touran HyMotion, drivs av en elmotor som får sin kraft från en bränslecell. Färden går från Los Angeles till San Diego. Rallyt organiseras av The California Fuel Cell Partnership (CaFCP), som grundades 1999 med Volkswagen som en av medlemmarna. Målet är att testa och vidareutveckla bränslecellen för personbilar och bygga ut en infrastruktur med tankställen. CaFCP består av ett nätverk av bränsleleverantörer, tillverkare av bränsleceller, biltillverkare och representanter för den amerikanska regeringen. Forskningsmodellen Touran HyMotion är en av de modernaste bränslecellsbilarna i årets rally. Touran HyMotion har en elmotor på 80 kW. Strömmen till elmotorn kommer från en bränslecell. Hjärtat i bränslecellen är ett extremt tunt membran. Membranet separerar vätet från syret. Vätet bryts ned till positiva och negativa partiklar, protoner och elektroner. Protonerna kan passera rakt genom membranet medan elektronerna tar en mer indirekt väg via en yttre strömkrets som driver elmotorn. På andra sidan membranet omvandlas protoner, elektroner och syre till vatten. Medan den omgivande luften bidrar med det nödvändiga syret, transporteras vätet i gasform under 350 bars tryck från en specialtank i bilen. I nuvarande utförande har tanken en kapacitet av 1,9 kg väte. När det konverteras motsvarar det energin i 7,5 liter bensin. I kombination med den effektiva elmotorn ger det en räckvidd på cirka 160 km. Toppfarten är 140 km/tim och accelerationen från 0 51; 100 km/tim går på 14 sekunder. Vid behov av maximal effekt ger ett nickel-metall hybridbatteri på 1,9 kWh ett extra krafttillskott. Batteriet laddas från bränslecellen eller från den energi som frigörs vid inbromsning. På den långa vägen mot ett förverkligande av bränslecellsteknik i stor skala, håller Volkswagen fast vid sin strategi att på kort och medellång sikt kombinera fortsatt rörlighet med minskad bränsleförbrukning och minskade utsläpp. Det uppnås genom att finslipa dagens motorer (bensin- och dieselmotorer med direktinsprutning), samt successivt gå över från fossila bränslen till de syntetiska bränslen som blir tillgängliga framöver.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063