23948sdkhjf

Chevrolet satsar på småbilar

Med start i januari 2005 utvecklar Chevrolet sin globala tillväxtstrategi genom introduktionen av en ny produktlinje med små, kompakta samt medelstora modeller i Europa. Initialt kommer produkterna utvecklas av GM Daewoo Auto & Technology Company Ltd. (GM DAT) i Sydkorea, men på sikt kommer även andra GM-enheter bidra till produktportföljen med ytterligare modeller. Detta återspeglar GM´s strategi att i större utsträckning positionera Chevrolet som instegsvarumärke för utvecklade marknader samt som volymmärke för tillväxtmarknader. Chevroletbilar tillverkade av GM DAT marknadsförs redan på många marknader i Central- och Östeuropa, i Nord- och Sydamerika, på många asiatiska marknader samt i Sydafrika. Försäljningen av dessa Chevrolet-produkter har överträffat förväntningarna. Den pågående investeringen på 1,5 miljarder US dollar i Sydkorea understryker GM´s tillförsikt för GM DAT´s formgivning, teknik och tillverkningskapacitet. På Paris Motor Show kommer S3X-konceptet visa smakprov på tänkbara formgivningselement för kommande Chevrolet-modeller. Den nya Chevrolet Europa-organisationen, som har sitt ursprung i den nuvarande GM Daewoo-strukturen, kommer att ansvara för lanseringen och marknadsföringen av Chevrolet-bilar. Chevrolet kommer att erbjuda sina kunder en pan-europeisk detaljistkedja på mer än 1800 platser. Nuvarande Daewoo-ägare kommer att erbjudas samma garantivillkor och deras bilar kommer att servas hos de återförsäljare och serviceverkstäder, som säljer det nya Chevrolet-sortimentet. Den nya organisationen kommer att koordinera sina aktiviteter med GM Europes försäljnings-, marknadsförings- samt eftermarknadsorganisation. - Chevrolet är globalt närvarande i mer än 70 länder med en försäljning förra året på över 3,6 miljoner enheter. Den nya produktlinjen Chevrolet-bilar erbjuder ett instegsvarumärke i GM´s nya europeiska produktstrategi, samtidigt som vi utvecklar Opel- Den nya produktportföljen, som ger oss möjlighet att växa mer än tidigare, gör att vi, som en del i ett världsomspännande varumärke, kan utnyttja den potentiella tillväxten i Europa snabbare. Chevrolet ger oss en stark tillväxtmöjlighet, säger ErharDet nuvarande produktsortimentet av Chevrolets tillverkade i Nordamerika säljs inom EU samt Schweiz och Norge. Distributionen av Chevrolet TrailBlazer, TransSport och Tahoe stannar exklusivt hos GM´s partner Kroymans Corporation, som är baserade i Nederländerna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078