23948sdkhjf

Hemmatankning av bränslecellsbilen

Framtidens bränslecellbil rullar redan och nu är hemmatankstationer under utveckling. Honda R&D Americas och Plug Power Inc. har genomfört lyckade försök med andra generationens väteenergistationer (HES II). Försöken har gjorts vid Plug Powers huvudkontor i Latham, New York. Väteenergistationer för hemmabruk är på väg att bli verklighet. Honda och Plug Power forskningssamarbete är nu inne på en andra generation stationer (HES II). Väteenergin är avsedd för drivmedel till bränslecellbilar, varmvatten och hushållsel. Den nya, kompaktare, HES II och Honda FCX med Honda FC Stack, som fungerar även vid minusgrader, utgör betydande framsteg i det branschledande program som syftar till att utveckla avancerade, produktions färdiga bränslecellsbilar och väteenergistationer. -Honda tar ett omfattande grepp som inkluderar utveckling av bränslecellen såväl som tankningsteknik, säger Ben Knight, Vice President Honda R&D Americas. Vi tror att hemtankning kan spela en avgörande roll för bränslecellsteknikens genombrott och utvecklingen av en infrastruktur för väteenergistationer. -Vi har den största respekt för Hondas tekniska kunskaper och tycker att det är oerhört spännande att delta i detta samarbete, säger Dr Roger Saillant, President och Chief Executive Officer hos Plug Power. Utvecklingen av väteenergistationer för hemmabruk är ett viktigt steg mot utvecklingen av en infrastruktur och en framtid med förnyelsebar energi. HES II bygger vidare på de forskningsinsatser som gjorts för första generationens HES på Honda R&D Americas anläggning i Torrance, Kalifornien. HES II innehåller ett antal undersystem som utnyttjar patenterade teknologier från Plug Power. Genom att optimera produktion och förvaring av väte för hemmiljö har utrymmet som krävs för omvandling av naturgas och vätgaskomprimering kraftigt minskats. Det som tidigare rymdes i två enheter får nu plats i en markant mindre enhet som innehåller naturgaskonverterare, vätgasrenare, bränslecellspaket, kompressor, bränsletank och fördelningssystem. Allt är helt integrerat och har både bättre funktion och effektivitet. 2005 års modell av FCX, världens mest avancerade bränslecellsbil, är den första bränslecellsbil i produktion som drivs med Hondas unika bränslecellspaket (Honda FC Stack). Detta bränslecellspaket klarar både start och drift i temperaturer under noll, ett klart genombrott för bränslecellstekniken. FCX är den första och enda bränslecellsbilen som certifierats av både EPA (Environmental Protection Agency) och CARB (California Air Resource Board) i USA.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.641