23948sdkhjf

Svenska bilköpares beteende kartlagt

Cap Gemini släppte nyligen sin rapport Cars Online 04/05. Den innehåller resultatet från 4.500 intervjuer med bilköpare och 300 intervjuer med återförsäljare från Kina, USA, Storbrittannien, Tyskland, Frankrike, Kanada, Italien och Sverige. Ur rapporten kan man bland annat utläsa att svenska bilköpare är mest beroende av internet som primär informationskälla. De viktigaste faktorerna för svenska webbanvändare i ordning: 1. Bra produktinformation 2. Bilkonfiguratorer 3. Inbytesinformation 4. Kalkylator för kostnader 5. Prislistor Svenskarna börjar dessutom undersöka marknaden 3-6 månader innan köper en ny bil, och är mer märkestrogna än genomsnittet, framför allt till Saab och Volvo. Även lojaliteten mot återförsäljaren är högre än genomsnittet. Faktorer som påverkar svenskars val av bil i ordning: 1. Pris 2. Miljöfaktorer 3. Kvalitet 4. Bränsleekonomi [Källa: 4tuneAutomotive News]

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062