23948sdkhjf

STCC återvänder till Norge

En av åtta deltävlingar i STCC kommer att köras på Våler-banan. Belägen mellan Elverum och Kongsvinger och med förutsättningar att locka storpublik från såväl Norge som Sverige.

En av åtta deltävlingar i STCC kommer att köras på Våler-banan. Belägen mellan Elverum och Kongsvinger och med förutsättningar att locka storpublik från såväl Norge som Sverige. - Det här betyder väldigt mycket för norsk motorsport och för mig personligen, säger norrmannen Tommy Rustad som vann STCC-mästerskapet 2000. STCC, Nordens största bilsportmästerskap, kör 2005 års näst sista deltävling på Vålerbanan den 3-4 september. - Detta är det mest prestigefyllda vi arrangerat och ser det som en unik möjlighet att lyfta intresset för motorsport i Norge, säger Erik Dobloug på Våler-banan vars målsättning är att locka mer än 10.000 åskådare. Den 2.300 meter långa Våler-banan är annorlunda i förhållande till de svenska banor där STCC körs idag. - Väldigt lite vänstersvängar, ingen riktig hårnål men en del chikaner, det är en bana som ger förhållandevis bra omkörnignsmöjligheter och den gynnar inte något speciellt bilmärke. Anläggningen har en bra standard, ungefär som de svenska banorna, säger Tommy Rustad, som dock ännu inte fattat det slutliga beslutet om han skall köra STCC nästa år. Våler-banan firade nyligen 10-års jubileum och hade 40.000 besökare i år. Bara i år satsades fem miljoner kronor på upprustning. Just nu arbetar man med planer att bygga ut banslingan ytterligare. - Vi jobbar hårt för att utveckla vårt koncept och brukar stora resurser, målsättningen är att STCC kommer till Våler-banan för att stanna, säger Erik Dobloug. Sedan STCC startade har man vid fyra tillfällen tävlat i Norge (1999-01 samt 04) men då i Mo i Rana vid Polcirkeln. - Det är med glädje vi fortsätter den norska traditionen då vi dels har stor publik i Norge och dessutom flera norska förare, säger STCC:s ordförande Staffan Svenby När STCC byter till Våler-banan hamnar man inte bara inom bekvämt avstånd till Oslo och en rad andra norska städer. Banans upptagningsområde omfattar också Dalarna och norra Värmland, bara fem mil till Sysslebäck. Inom tre timmars bilkörning bor tre miljoner människor. För de svenska Honda och Audi-teamen - som just nu förhandlar med en norsk förare - blir det i år den bana som ligger närmast deras bas. Finland nämndes tidigare som aktuell för 2005 års serie men är nu borta ur diskussionerna: - Vi planerade ett utbyte med den finska motsvarigheten till STCC, tyvärr bedömer vi det att de behöver ytterligare ett år att växa men vi ser framemot att tävla i Finland framöver, säger race directorn Sten Gunnarsson Även den nya racerbanan som byggs på Gotland har nämnts som aktuell för STCC. - Det är riktigt att vi för en dialog med banägaren på Gotland, men tidigast 2006 räknar vi med att den är klar för att kunna ta emot STCC, säger Gunnarsson. 2005 års STCC program omfattar: 22 maj Knutstorp, 5 juni Karlskoga, 19 juni (ännu ej bekräftad), 10 juli Falkenberg, 6 aug Knutstorp, 21 aug Karlskoga, 4 sept Våler-banan, 18 sept Mantorp Park.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157