23948sdkhjf

Bytbil redovisar ny beteendestudie

  En omfattande studie på drygt 7 200 personer som besöker bytbil.com visar att endast 18% av de som hämtar information på sajten sedan skulle kontakta en bilhandlare via intresseanmälan på sajten. Här går beteendet isär.

En omfattande studie på drygt 7 200 personer som besöker bytbil.com visar att endast 18% av de som hämtar information på sajten sedan skulle kontakta en bilhandlare via intresseanmälan på sajten. Här går beteendet isär. Hela en fjärdedel väljer istället att ringa och drygt hälften väljer att göra ett personligt besök hos någon bilhandlare. Undersökningen visar på ett tydligt beteende hos besökarna som använder bytbil.com för att söka information och göra jämförelser innan man köper bil. När man sedan kommer längre i beslutsprocessen och närmar sig ett köp skulle 56% välja att göra ett personligt besök för att komma i kontakt med en bilhandlare och 26% skulle ringa. Av de personer som har skickat intresseanmälan är de flesta mycket nöjda med svaren på sina frågor, 47% fick svar samma dag och 86% inom några dagar. Studien visade även att hälften av alla personer hade sökt efter bil mindre än en månad innan köpet. En tredjedel kontaktade bara en bilhandlare innan köpet och 72% kontaktade högst tre bilhandlare. Drygt två tredjedelar säger att de har köpt sin nuvarande bil från en bilhandlare. För de personer som är under 35 år är det en större andel som köper privat jämfört med dem som är över 35 år. Den största andelen som köper bil från bilhandlare går via en bilsajt. En mycket stor andel av de som har köpt bil via bilsajt använde sig av bytbil.com vilket tyder på lojalitet när man väljer bilsajt. Undersökningen genomfördes av CQ Marketing Research via webbenkät ibland besökarna på bytbil.com under perioden 17 december 2004 till 4 januari 2005. Undersökningen visades endast en gång per respondent och inga belöningar användes. Antalet respondenter var 7 201.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063