23948sdkhjf

Flest SUV:ar i Norrlands landsbygd

Nu är 2004 års SUV-statistik klar, uppger Bil Sweden. Norsjö och Strömsund ligger i topp när det gäller antalet SUV:ar, Stockholm i botten. SUV:ar, vanligen fyrhjulsdrivna fordon med högre markfrigång för sämre vägförhållanden, kan ses som ett politiskt intressant fordon som omges av omfattande myt..

Nu är 2004 års SUV-statistik klar, uppger Bil Sweden. Norsjö och Strömsund ligger i topp när det gäller antalet SUV:ar, Stockholm i botten. SUV:ar, vanligen fyrhjulsdrivna fordon med högre markfrigång för sämre vägförhållanden, kan ses som ett politiskt intressant fordon som omges av omfattande mytbildning, menar Bil Sweden. En vanlig myt är att SUV:ar skulle vara vanliga i Stockholm och därmed "onödiga" fordon som bör beskattas extra. - Det är dags att debatten om SUV:ar börjar baseras på fakta istället för myter, säger Ulf Perbo, vice vd BIL Sweden. SUV:ar är ett utpräglat bruksfordon i glesbygden och bör behandlas som sådana.I själva verket dominerar Norrlands landsbygd kraftigt SUV-marknaden medan Stockholm tillhör de kommuner där SUV:ar är ovanligast att köpa. I Norsjö och Vindeln var nästan var fjärde ny bil 2004 en SUV (24 procent respektive 22 procent) medan endast 4 procent av bilförsäljningen i Stockholm utgjordes av SUV:ar. Stockholm var därmed en av de kommuner som hade lägst andel SUV-försäljning. I hela riket utgjorde SUV:ar 6 procent av bilförsäljningen år 2004. Minst populära var SUV:ar i Trollhättan med knappt 2 procent av försäljningen. [Källa: Bil Sweden]

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062