23948sdkhjf

Göransson - Björk klara för STCC:s dreamteam!

             Nu är det klart— Richard Göransson fortsätter i STCC med West Coast Racing. Fjolårets vinnareteam, som köper en ny bil och kontrakterar Thed Björk för full säsong.     — Båda förarna får samma material, samma uppbackning och samma status.

Nu är det klart - Richard Göransson fortsätter i STCC med West Coast Racing. Fjolårets vinnareteam, som köper en ny bil och kontrakterar Thed Björk för full säsong. - Båda förarna får samma material, samma uppbackning och samma status. Vi tror det är en styrka med två likvärdiga förare i teamet, säger stallchefen Dick Jönsson-Wigroth. Målsättningen är att bli etta och tvåa i årets STCC! - Det är en otrolig sporre att ha en likvärdig förare i teamet. Det värsta som finns är att bli frånåkt av sin teamkompis. Tillsammans kan vi höja ribban mot de andra, säger Richard Göransson. Richard Göransson, 26-åringen från Örebro som blev svensk mästare ifjol, satte nytt banrekord på samtliga fem banor, blev korad till världens framgångsrikaste BMW-förare och testade i DTM. - Men i år skall Richard få åka, ler Thed som egentligen vill hålla en låg profil 23-åringen från Vretstorp utanför Örebro blir nu STCC-förare på riktigt, uppbackad av Vanilla Ventures i Stockholm som är ett relativt ungt venture cap bolag, grundat av racingentusiasterna Lasse Ivarsson och Lennart Skogh. Ifjol gjorde Thed ett inhopp i de fyra sista STCC-deltävlingarna. Nu får han sitt livs chans, än om Thed har en lång meritlista med Formel 3000, Le Mans, Daytona 24-timmars, Formel 3 etc. West Coast Racing har köpt ytterligare en BMW från Tyskland som är helt identisk med Richard Göranssons. Den nya bilen sätts i händerna på Thed. Teamet har dessutom anställt ytterligare tekniker, är nu fyra heltidsanställda och under racehelgerna femton personer. För att leva upp till kraven har Thed Björk tränat hårt, såväl fysiskt som mentalt, sen före jul. - Visst finns det en risk med två förare som är likvärdiga, men de är vi beredda att ta, säger stallchefen Dick Jönsson-Wigroth. Bakom honom står sedan flera år Castrol och elverktygsföretaget deWalt. Teamet gör i år sin elfte säsong och har hittills kört in två guld, två silver och två brons i STCC. Därtill har de vunnit FIA-mästerskapet för sportvagnar (2001) med Thed Björk som förare. Årets STCC får en annorlunda uppläggning med ett nytt kvalsystem och rullande start. Många har hävdat att det nya startsystemet är skapat för att stoppa Richard Göransson och West Coast Racing då stående start favoriserar bakhjulsdrivna bilar. - Rullande start oroar mig inte det minsta. Det nya kvalsystemet ger mycket tänk och räkna, men ett taktiskt mästerskap är bara kul, säger Richard Göransson. Göransson pratar om hat trick i STCC-guld till Örebro. Fredrik Ekblom 2003, Göransson ifjol - blir det Göransson, Ekblom, eller kanske Thed Björk i år? - Med två likvärdiga förare blir vi oerhört starka. Se på Volvo när de ifjol hade två likvärdiga förare, hamnade man emellan dem visste man att man var en sandwich. På samma sätt skall vi jobba i år. Richard Göransson fortsätter: - STCC blir stentufft i år, det behövs en stark teamkompis för att vinna. Stallchefen Dick Jönsson Wigroth, nybliven tvåbarnspappa, erkänner att han känner spänningen inför säsongstarten på Ring Knutstorp den 22 maj: - Fredrik Ekblom är nytaggad och KMS-Audi är oerhört heta. Det ryktas att Volvo bygger nytt och de gör aldrig något dåligt. Lägg därtill de andra som man inte vet var man har - Hondan med Tomas Engström, Tommy Rustad etc. Dick Jönsson-Wigroth har sin taktik klar - två förare och två bilar som båda har chans att vinna mästerskapet...

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078