23948sdkhjf

Mercedes-Benz först med lastbilar som klarar Euro 5

Mercedes-Benz är först ut med att kunna leverera bilar som klarar de EU-krav som börjar gälla 2009. Det betyder att svenska åkerier och transportörer dels kan köpa en framtidssäkrad lösning redan nu, och dels kan spara stora pengar på sin Tysklandstrafik under de kommande fyra åren genom minskade v..

Mercedes-Benz är först ut med att kunna leverera bilar som klarar de EU-kravsom börjar gälla 2009. Det betyder att svenska åkerier och transportörerdels kan köpa en framtidssäkrad lösning redan nu, och dels kan spara storapengar på sin Tysklandstrafik under de kommande fyra åren genom minskadevägavgifter.- Actros med Euro 5 är marknadens minst miljöpåverkade lastbil i sin klass,säger Helle Færch på DaimlerChrysler- Det gör att man redan nu kan investera i en lösning för framtidensmiljökrav.


De två första Actros 1841 LS Euro 5 levereras av Mercedes-Benz till svenskakunder under våren.


På flera områden har man infört ekonomiska fördelar för den som börjar köraEuro 4 och Euro 5 innan det blir lagkrav 2006 respektive 2009. PåMercedes-Benz svenska hemsida kan man redan nu själv räkna ut vad man spararpå de tyska vägavgifterna (MAUT) på att köra en bil som klarar de nyakraven. Det kan snabbt bli stora pengar! För åkerier med mycket körningar påTyskland kan det uppgå till 100,000-tals kronor som kan sparas redan nu.


Mercedes-Benz beslöt sig tidigt för att välja en framtidssäker lösning föravgasrening enligt Euro 5.Lösningen heter Blue-Tec®, och är Mercedes-Benz nya SCR-dieselteknologi. Detär en teknik som flera andra motortillverkare också kommer att använda, mensom Mercedes-Benz är ensamma om att kunna erbjuda redan idag.


SCR-teknologin har i åratal använts för rening av förbränningsavgaser påkraftverk, och anses idag vara ytterst beprövad och tillförlitlig.


BlueTec® bygger på att man tillsätter det kvävehaltiga ämnet AdBlue, som ären luktfri och klar vätska som förvaras i en egen tank på lastbilen.Härifrån leds vätskan tillsammans med motorns avgaser till katalysatorn därkväveoxiderna då omvandlas till ofarligt kväve och vatten och därigenomminskas motorns utsläpp av farliga ämnen.Det är redan nu möjligt att tanka AdBlue på bensinstationer över helaEuropa, och det är också möjligt för åkerier att ha en egen AdBlue tank.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063