23948sdkhjf

Bränslecellsbil startar i Monte Carlo

Opels bränslecellsprototyp HydroGen3 kommer att finnas med i startfältet på ?Rallye Monte Carlo Fuel Cell and Hybrid" som går av stapeln första helgen i april.

Opels bränslecellsprototyp HydroGen3 kommer att finnas med i startfältet på "Rallye Monte Carlo Fuel Cell and Hybrid" som går av stapeln första helgen i april." Rallye Monte Carlo är ansett som ett av de tuffaste rallyn i världen då de deltagande bilarna passerar de schweiziska alperna", säger Udo Winter, chefstekniker på FCA. "Detta är en brutal utmaning för vår HydroGen3, som vi ser fram emot, då vi nu är i ett nytt utvecklingsstadium och testar under extrema förhållanden."


Bakom ratten på HydroGen3 kommer föraren Heinz-Harald Frentzen att sitta. Idag kör han i det tyska German Touring Car Championship (DTM) och är också känd som Formel 1-förare där han vunnit tre Grand Prix."Jag är förvånad över hur små skillnader det är emellan en konventionell bil och HydroGen3", säger den 37-årige tävlingsföraren. "Det pekar på att utvecklingen kommit långt och att teknologin är nära en serieproduktion". Tävlingen körs i flera etapper och är organiserad av FIA (Fédération Internationale de l'Automobil) och Automobile Club de Monaco (A. C. M.). Den totala tävlingssträckan är på 410 kilometer och går genom Schweiz, Italien, Frankrike och till Monaco där målgången är beräknad till eftermiddagen samma dag. Enligt reglerna får de tävlande bränslecellsbilarna göra ett stopp för bränslepåfyllning. Bränslekonsumtionen kommer att mätas och vägas in i den utvärderingen de olika klasserna emellan.


Den femsitsiga HydroGen3 drivs av en elmotor på 60 kW/82 hk, accelererar från 0 till 100 kilometer i timmen på 16 sekunder och toppfarten nås vid 160 km/tim. Den elektricitet som behövs för att driva elmotorn produceras ur flytande väte i bränslestacken och av 200 seriekopplade bränsleceller.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078