23948sdkhjf

Varning utfärdas för rostskadade släpaxlar

Mer än 90 procent av alla axlar på släpfordon är tillverkade av ihåliga inneraxlar. Salt, vatten och smuts samlas inuti axelkroppen och angriper axeln från insidan. Detta gör att även galvade axlar rostar inifrån trots att inget "syns" på utsidan. På kort tid "äts" den ihåliga inneraxeln upp.

Mer än 90 procent av alla axlar på släpfordon är tillverkade av ihåliga inneraxlar. Salt, vatten och smuts samlas inuti axelkroppen och angriper axeln från insidan. Detta gör att även galvade axlar rostar inifrån trots att inget "syns" på utsidan. På kort tid "äts" den ihåliga inneraxeln upp. Utan åtgärd får detta allvarliga konsekvenser för säkerhet, konstaterar Valeryd AB, specialister på släp och reservdelar. Problemen gör att hjulet kan lossa från axeln med okontrollerade följder. -Alla bör vara uppmärksamma på detta, men båttrailer- och hästtransport-ägare bör vara extra uppmärksamma pga. den tunga och höga lasten. Exempel finns på släpfordon byggda efter -95 som redan har allvarligt angripna axlar med lossnande hjul som följd, säger man på Valeryd AB som gått ut med en varning. Alla ägare till släpfordon äldre än 10 år (5 år helst) rekommenderas att kontrollera sina axlar noggrant. Varningssignaler: Fjädringen är stum. Sämre vägegenskaper. Släpet beter sig "hoppigt" och "ryckigt". Synliga rostangrepp vid axel/hjulupphängning som kan vara extra svårt att upptäcka vid galvad axel. Valeryd har ett Kontrolltips: Testa "inneraxel" genom placera en mejsel i mellanrummet mellan pendelaxel och axelkropp. Knacka därefter ordentligt för att se hur mycket material som finns kvar som bärighet. Motståndet skall kännas stumt och inte ge med sig. Om det går hål måste omgående åtgärd vidtagas.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078