23948sdkhjf

Mer vätgas till bussar minskar utsläppen

Mer vätgas till Malmöbussar minskar utsläppen, slår Sydkraft fast i ett pressmedelande. Inblandningen av vätgas i fordonsgas ökar till 25 procent efter försök med en åttaprocentig inblandning.

Mer vätgas till Malmöbussar minskar utsläppen, slår Sydkraft fast i ett pressmedelande. Inblandningen av vätgas i fordonsgas ökar till 25 procent efter försök med en åttaprocentig inblandning. Det är Sydkraft som står för bränslet till två av Malmös naturgasdrivna linjebussar och en utvärdering efter mer än 100.000 km drift på det nya bränslet visar enbart positiva erfarenheter. Man räknar med att en 25-procentig vätgashalt kommer att reducera utsläppen av koldioxid med upp till 45 procent jämfört med bensin eller diesel.


I september 2004 inleddes testet med åttaprocentig vätgasinblandning i bränslet till två av Malmös naturgasdrivna linjebussar. Efter mer än 100.000 kilometer drift på det nya bränslet är erfarenheterna enbart positiva och nu utökas inblandningen av vätgas till 25 procent i en av bussarna. Vätgasen produceras i en helt utsläppsfri process med hjälp av vindkraft i Sydkrafts elektrolysanläggning i Malmö.


Enligt Sydkraft är fördelen med en gradvis övergång till vätgasdrift att befintliga fordon kan användas. En bränslecellsbuss kostar i dag omkring 11 miljoner kronor, medan en konvertering av en naturgasbuss bara kostar några tusenlappar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.972