23948sdkhjf

Porsche planerar en Cayenne med hybridmotor

Porsche planerar att mot slutet av detta årtionde introducera en fjärde variant av den sportiga terrängbilen Cayenne på marknaden. Bilen kommer att utrustas med en hybridmotor (bensin- och elmotorer), som skall utvecklas tillsammans med Volkswagen-koncernen.

Porsche planerar att mot slutet av detta årtionde introducera en fjärde variant av den sportiga terrängbilen Cayenne på marknaden. Bilen kommer att utrustas med en hybridmotor (bensin- och elmotorer), som skall utvecklas tillsammans med Volkswagen-koncernen. Detta för miljön skonsamma drivkoncept i Cayenne skall förses med en så kallad 61;fullhybrid61;, vilket innebär att bilen är utrustad med en bensinförbränningsmotor och en elmotor, som kan köras såväl oberoende av varandra som tillsammans. En tillkommande koppling mellan de båda drivaggregaten svarar för att elmotorn vid behov kan arbeta helt oberoende av bensinmotorn. Den så kallade effektelektroniken beräknar, med ledning av gaspedalläget, den elenergi, som måste tas ut från det bak i bilen placerade batteriet, till elmotorn, för att den önskade driveffekten skall kunna åstadkommas. Om kopplingen mellan motorerna är sluten kan både förbränningsmotorn och elmotorn överföra sin kraft till växellådan/kraftöverföringen. När all elenergi förbrukats kopplas elmotorn ur automatiskt, och drivningen sker uteslutande med förbränningsmotorn.


Dessa tre olika driftstillstånd gör det möjligt att använda enbart elmotorn, inte bara vid försiktig igångkörning vid trafikljus och parkeringsmanövrer, utan också vid körning i bostadsområden med max. tillåten hastighet 30 km/h. Dessutom kan man bromsa med hjälp av elmotorn. Den elenergi som då genereras lagras i batteriet och kan senare återanvändas vid körning med elmotordrift.


Det hybridkoncept som Porsche valt att använda kombinerar möjligheterna till bränslebesparande och, vid eldrift, emissionsfri körning med de för Porsche typiska prestanda och köregenskaperna. Genom användning av elmotorn minskas bränsleförbrukningen med ca 15 %. Den reducerade bränsleförbrukningen är det största skälet till att tillverka Cayenne med hybridmotor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062