23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Gräddfil för godstransporter

Det är ett stort slöseri att ha lastbilar fastlåsta i köer på Essingeleden. Det säger Sveriges Åkeriföretag, SÅ, och begär att det ska inrättas reserverade körfält för godstrafik på leden.

Det är ett stort slöseri att ha lastbilarfastlåsta i köer på Essingeleden. Det sägerSveriges Åkeriföretag, SÅ, och begär att detska inrättas reserverade körfält förgodstrafik på leden. Fredagens olycka påEssingeleden, som stoppade trafiken i fleratimmar, orsakade kraftiga förseningar förgodsleveranser i Stockholmsområdet.



Sveriges Åkeriföretag har fått rapporter omatt köruppdrag som normalt klaras av föreklockan 17.00 inte kunde slutföras förrän23.00. Det aktualiserar bristen påframkomlighet för godstrafiken i Stockholm,säger SÅ och befarar att situationenförvärras när trängselavgifter införs.Samtidigt gör regelverket om kör- ochvilotider att åkeriernas möjligheter atttänja på sina förares arbetsinsatser är små.



SÅ pekar på kundernas behov av att få sinaleveranser i tid. Såväl företag somoffentliga myndigheter och privatpersonermåste kunna lita på att det de behöver skafinnas på plats när det behövs. Förseningarär inte acceptabla.



Det är i hög grad angeläget att nyaalternativ till Essingeleden skapas så snartsom möjligt säger SÅ och kräver tillsammansmed Åkeriföreningen ABC-åkarna att detinförs reserverade körfält för godstrafik påEssingeleden i båda riktningarna fram tilldess att en förbifart Stockholm byggts ochär i drift.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078