23948sdkhjf

Symaskinsmässa lockade kvinnor till bilaffär

Symaskinsmässa i en bilhall. Vansinnig kombination eller en sällsynt god idé? I Småland talar man i alla fall om succé. Mängder av kvinnor som aldrig besöker en bilaffär, strömmade nu till och tog männen med sig. Det såldes symaskiner, men också en och annan bil.

Symaskinsmässa i en bilhall. Vansinnig kombination eller en sällsynt god idé? I Småland talar man i alla fall om succé. Mängder av kvinnor som aldrig besöker en bilaffär, strömmade nu till och tog männen med sig. Det såldes symaskiner, men också en och annan bil. Dessutom är det synnerligen billigt att arrangera, något som uppskattas högt i Småland.


Det började för några år sedan då Ronny Nybeck, ägare till symaskinsbutiker i både Växjö och Ljungby, tog kontakt med en bilfirma och undrade om den var intresserad av en symaskinsmässa. Det blev positivt gensvar, och sedan dess har det hållits en mässa i Värnamo och ett par i Växjö. Nu i höst har man för andra året i rad hållit till hos GM-återförsäljaren Kronobergs Bil AB i Växjö.-Där har man en helt nybyggd och stor hall, så det var lätt att flytta undan en del bilar och ställa upp symaskiner och annat, berättar sonen Mats Nybeck, som nu driver Ronnys Symaskiner AB.Förutom symaskiner visade man denna gång upp tyger, strykjärn, trådrullar och andra tillbehör som normalt finns i en symaskinsbutik.


En grov uppskattning var att det kom cirka 1 000 besökare till mässan. Det var sämre än förra året, men det skyller man på det utomordentligt vackra höstvädret vid tillfället. Det lockade inte till inomhusaktiviteter.-Vi har normalt 70-80 procent manliga besökare i bilhallen. En symaskinsbutik har 90-95 procent kvinnliga besökare. Frågan är om det över huvud taget finns någon typ av bransch eller butik som har en sådan kvinnlig övervikt. Nu fick vi hit hundratals kvinnor med sina män, och vi märkte att väldigt många aldrig tidigare hade besökt vår bilhall, säger Kent Johansson, försäljningschef vid Kronobergs Bil. Mässan varade över en helg och det direkta resultatet blev att ett 30-tal symaskiner såldes och att det skrevs kontrakt på ett par bilar. Men effekterna av ett sådant här evenemang kan komma långt senare, det vet alla.


Symaskinsfirman behövde inte betala ett öre för att ställa upp sina produkter, och för bilfirman blev det också väldigt billigt.-Vi skulle ändå ha öppet den helgen för att visa nya Saab 9-5. I våra annonser la vi då till att det också var symaskinsmässa. Den enda egentliga merkostnaden var att vi bjöd besökarna på kaffe. Det lilla extraarbetet med att flytta ut 25 bilar är inte mycket att tala om, tillägger Kent Johansson. Blir det då någon fortsättning?-Det är jag helt övertygad om. Här tar man en synnerligen liten risk från båda sidor, samtidigt som jag inte kan komma på någon annan kombination eller evenemang som lockar så många kvinnor till en bilaffär.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063