23948sdkhjf

Nackskydd betygsatta i engelsk undersökning

Den senaste omgången av engelska Thatchams undersökning av nackskydd avslutades nyligen. På institutet är man ganska nöjda med årets resultat som visar en förbättring jämfört med förra testomgången. Trenden tycks vara att allt fler biltillverkare tar det här med nackskydd på allvar.

Den senaste omgången av engelska Thatchams undersökning av nackskydd avslutades nyligen. På institutet är man ganska nöjda med årets resultat som visar en förbättring jämfört med förra testomgången. Trenden tycks vara att allt fler biltillverkare tar det här med nackskydd på allvar.


Thatchaminstitutet granskar och rankar nackskydden på den europeiska marknaden varje år. Rankningen är indelad i fyra kategorier: dåligt, marginellt, acceptabelt och bra. I år hamnade sex procent fler av tillverkarna inom kategorin "bra" jämfört med förra årets undersökning. Drygt hundra säten testades.


Saab var en av de biltillverkare som fick betyget "bra" för sitt aktiva nackskydd vid den senaste granskningen. Betyget fick man för sin Cabriolet, 9-3 Sportcombi och samtliga versioner av Saab 9-5. Alla varianterna är standardutrustade med Sahr (Saab Active Head Restraints).


I Sahr-systemet är nackstödet monterat på den övre delen av en ram som finns inbyggd i stolens ryggstöd. Ramen är i sin tur utformad för att kunna fällas framåt kring sin mittpunkt. Vid en påkörning bakifrån fälls nackstödet framåt och uppåt så att den häftiga rörelsen vid krocken minskas. Efter att ha aktiverats återgår Sahr-systemet till sin ursprungsposition och är genast redo att användas igen. Den här egenskapen kan vara värdefull i samband med seriekrockar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062