23948sdkhjf

Mazda5 först med digital servicebok

Mazda5 har nyligen introducerats på den svenska marknaden. En av de tekniska nyheterna finns inte på själva bilen, utan i verkstaden. Mazda5 är den första bil som har en fullt utvecklad digital servicebok, DSR, Digital Service Record.

Mazda5 har nyligen introducerats på den svenska marknaden. En av de tekniska nyheterna finns inte på själva bilen, utan i verkstaden. Mazda5 är den första bil som har en fullt utvecklad digital servicebok, DSR, Digital Service Record.


Fördelarna med Mazdas digitala servicebok är flera jämfört med en vanlig traditionell servicebok. Alla uppgifter på den aktuella bilen lagras nu istället i en stor databank, dit alla godkända Mazda-verkstäder har tillgång. Bilens servicehistorik kan göras mer detaljrik. Eventuella utökade serviceåtgärder registreras och behöver därför inte upprepas i onödan. Kunden behöver själv inte hålla reda på något garantibevis. Dessutom blir det enklare att upptäcka ej genomförda servicetillfällen, vilket borde öka andrahandsvärdet på välskötta bilar och göra ett köp säkrare för begagnatbilskunden.


- Vår nya digitala servicebok gör det lättare för våra kunder att äga en Mazda5, säger dansken Jörgen Olesen, som är vice president, Customer Service & Logistics, Mazda Motor Europe. DSR är en modern servicedokumentation i nutidens digitala värld, som innebär att tiden med förlorade serviceböcker och därmed missad servicehistoria är förbi. Kunden kan dock alltid få en utskrift av bilens servicehistoria.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063