23948sdkhjf

Nya Jaguar XK: skönheten med ljudröret

Fråga en bilentusiast. Det räcker inte med att en sportbil är vacker och skön att köra, dessutom ska den låta rätt. På nya Jaguar XK har detta lett till en annorlunda lösning. Mycket av mystiken kring Jaguar ligger i att märket ofta byggt tysta bilar som glidigt fram nästan ljudlöst.

Fråga en bilentusiast. Det räcker inte med att en sportbil är vacker och skön att köra, dessutom ska den låta rätt. På nya Jaguar XK har detta lett till en annorlunda lösning.


Mycket av mystiken kring Jaguar ligger i att märket ofta byggt tysta bilar som glidigt fram nästan ljudlöst. Men så kan inte en Jaguar XK vara, resonerade modellens chefsingenjör Peter Matkin.


För att skapa den rätta upplevelsen undersökte Matkin och hans kolleger ljudupplevelsen i potentiella konkurrentmodeller. I ljudstudio.


- Det låter kanske konstigt, men vi satt faktiskt och lyssnade på BMW 645, Mercedes SL med flera.


För att hitta rätt sound, nöjde sig Jaguar inte bara med att montera ventiler i avgassystemet som öppnar vid högre varvtal. Som annars är vanligt på sportigare bilar. Man drog dessutom två "ljudrör" från i närheten av motorns insugningssystem, ett per cylinderrad.


- Officiellt heter det "intake feedback system", men vi kallar det "bark tube", säger Peter Matkin. Resultatet är att när de första lyckliga ägarna till nya Jaguar XK släpper lös den 300 hk starka V8-motorn möts de av ett dämpat men ändå tydligt rytande.


Inte störande. Men fullt tillräckligt för att sätta fart på nackhåren.


Fotnot: "Bark" är engelskt talspråk för ryta.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078