23948sdkhjf

Trängselskatt ökar fraktkostnaderna

Försöket med trängselskatt i Stockholm påverkar inte bara transportnäringen. Även den icke bilburna allmänheten får vara med och betala trängselskatteförsöket. Allt det som inhandlas i Stockholms butiker fraktas dit med lastbil och träffas därmed av skatten.

Försöket med trängselskatt iStockholm påverkar inte baratransportnäringen. Även den icke bilburnaallmänheten får vara med och betalaträngselskatteförsöket. Allt det sominhandlas i Stockholms butiker fraktas ditmed lastbil och träffas därmed av skatten.Åkerinäringen förbereder prishöjningarorsakade av skatteökningarna.


En normal dag fraktas 1000-tals tonlivsmedel, konsumtionsvaror och andraprodukter in till Stockholms butiker. Varjedag fraktas också 1000-tal tonhushållsavfall ut från Stockholms innerstadtill länets soptippar. Det skerhuvudsakligen med åkeribilar som inteundantagits från trängselskatten. Stockholmskonsumenter träffas därför av fördyringarbåde vid inköpet och senare när man slängerförpackningar och slitna varor i soporna.


-- Vi vill uppmärksamma åkeriföretagen påatt verkligen sätta sig in i vadträngselskatten innebär i just det egnaföretaget med hänsyn till att beloppen kanvariera så mycket beroende på företagetsskattesituation. Företagen kan inte bjudakunderna på trängselskatten. Den måstesynliggöras och föras vidare tillslutkonsument, säger Carina R Nilsson viceVD vid Sveriges Åkeriföretag.


Den ökade kostnad som nu ska fördelas påtransportberoende varor och tjänster blirhögre än den maximala dagligaträngselskatten. Maxskatten är 60 kronor perdag men eftersom skatten inte kan dras avsom kostnad för företagen blir den faktiskakostnaden högre. För att bara klarabolagsbeskattning måste ett aktiebolag läggapå nästan 85 kronor för att inte förlora påträngselskatten. Därtill kommer enfördyrande administration som också måstebetalas. Än värre är det för mindreåkeriföretag som drivs som enskild firma.Beroende på firmaägarens personligamarginalskatt kan beloppet som fakturerastill kunden bli 200 kronor istället. Denenskilda firmaägaren måste nämligen lägga påför sociala avgifter: 50 kronor, samt föratt täcka marginalskatten: 90 kronor. Senska förstås också moms läggas på med 25procent på totalen 200 kronor. Sammaproblematik gäller för Stockholmshantverkare som har bilen som verktygslåda.


-- Trängselskatten är en fördyrande ochdärmed inflationsdrivande skatt, påpekarCarin R Nilsson, vVD vid SverigesÅkeriföretag. Ingen konsument i Stockholmkan undvika skattens effekter. Den bakas ini många olika priser och avgifter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078