23948sdkhjf

Nya Mazda CX-7 -korsning mellan sportbil och SUV

  Mazda CX-7, som nyligen begick världspremiär på bilsalongen i Los Angeles, är en äkta crossover mellan en sportbil och en SUV. Bottenplattan är helt utvecklad av Mazda och under motorhuven sitter en fyrcylindrig direktinsprutad turbomotor på 244 hk.

Mazda CX-7, som nyligen begick världspremiär på bilsalongen i Los Angeles, är en äkta crossover mellan en sportbil och en SUV. Bottenplattan är helt utvecklad av Mazda och under motorhuven sitter en fyrcylindrig direktinsprutad turbomotor på 244 hk. En kraftfull och stark motor som ger ett maximalt vridmoment på 350 Nm redan vid låga 2 500 rpm.


- Nya CX-7 ger en känsla av både sportbil och SUV, säger Shunsuke Kawasaki, utvecklingschef för Mazda CX-7. Den här bilen blandar köregenskaper i toppklass med det praktiska hos en SUV. Den har en design som ingen tidigare SUV. Den är spännande att se på, underhållande att köra och rolig att använda. Den är utvecklad helt i linje med Mazdas filosofi och strategi att vara en "Soul of a Sportscar". Det var för ett år sedan på bilsalongen i Detroit som Mazdas konceptbil MX-Crossport väckte stor uppmärksamhet. Nu ett år senare visas den färdiga bilen som i stort sett behållit det mesta av den spännande exteriören som t.ex. de stora främre skärmbreddarna och den lågt sittande femkantiga grillen, hämtade från Mazdas sportbil RX-8. Nya Mazda CX-7 är 467,5 cm lång. Den är 187,2 cm bred och 164,5 cm hög. Den har lång hjulbas på 275 cm och fälgarna är 18 tum stora med P235/60R18-däck. Fram finns MacPherson-ben och bakvagnen är av typ multilänk. Nya CX-7 är femsitsig och har en flexibel interiör. Baksätet är delbart 60/40 och kan fällas helt eller delvis. Långa föremål, ända upp till 178 cm, kan fraktas med baksätet nedfällt. Med baksätet i bruk är lastutrymmet nästan en hel meter långt.


Mazdas egenutvecklade fyrcylindriga och direktinsprutade turbomotor, MZR 2.3 DISI, har bl.a. fått en annan turbo än vad som finns i sportsedanan Mazda6 MPS. Toppeffekten 244 hk nås vid 5 000 rpm och det maximala vridmomentet på 350 Nm redan vid låga 2 500 rpm. Men vridmomentskurvan är i stort sett helt plan från 2 000 till 5 000 rpm. Nya Mazda CX-7 börjar säljas i USA till våren och är då den första av tre helt nya Mazda-modeller som tagits fram i första hand för den amerikanska marknaden. I USA kommer Mazda CX-7 att erbjudas med både fram- eller fyrhjulsdrift. Stabilitetskontroll, DSC, och anti-slirsystem, TCS, är standard. Växellådan är automatisk och sexväxlad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063