23948sdkhjf

Toppbetyg i Euro NCAP för Alfa 159

Alfa Romeo 159 fick som väntat toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Nya Alfa Romeo 159 har en mycket hög säkerhetsnivå med en omfattande lista på olika system avsedda att skydda passagerarna. Bilen får svensk säljstart i början av februari.

Alfa Romeo 159 fick som väntat toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:skrocktest. Nya Alfa Romeo 159 har en mycket hög säkerhetsnivå med enomfattande lista på olika system avsedda att skydda passagerarna. Bilenfår svensk säljstart i början av februari.


Trygghet för alla passagerare


Med nya 159 har Alfa Romeo placerat sig i topp i klassen när det gällerpassiv säkerhet. Alfa Romeos tekniker har utformat och utvecklat en nypremium bottenplatta som omfattar material som ger bästa prestanda,flerskikts stålplåt och lasersvetsning. Karossens styrka har ökats tackvare flera olika åtgärder.Bland annat används boxelement som är sammanbundna både i längs- ochhöjdled, tre belastningslinjer i fronten, längsgående förstärkningar ibilens hela längd, inbyggda strukturer och ett stort antal svetspunkterrunt områden som kommer att utsättas för belastning. Resultatet ärexcellent vridstyvhet i karossen. Bäst i klassen med över 180 000daNm/rad.Alfa Romeo 159 kan fås med så många som åtta krockkuddar varav sju ärstandard: Två främre dual stage krockkuddar, två främre sidokrockkuddaroch dubbla sidokrockgardiner som sträcker sig längs fönstrens hela längdsamt en knäkrockkudde på förarplats. Som tillval finns knäkrockkudde ävenpå passagerarplatsen fram. Bilen har innovativa bältesförsträckare medbelastningbegränsare och framstolar med anti-whiplash funktion.


Aktiv säkerhet i toppklass


Utöver detta har 159 alla de moderna elektroniska system som finns förmaximal bilkontroll och som syftar till att undvika att en olyckaöverhuvudtaget sker. Först och främst VDC (Vehicle Dynamic Control) som ärett stabilitetssystem. För att detta skall passa Alfa Romeos känsla försportighet är det kalibrerat för att inte gå in abrupt utan låta förarenbehålla den egna kontrollen över bilen så långt som möjligt utan attäventyra säkerheten. Skulle föraren växla ner lite för snabbt på haltunderlag griper MSR-systemet in och återger motorn tillräckligt mycketvridkraft för att förhindra att drivhjulen låser sig (MSR står för MotorSchleppmoment Regelung).


De andra hjälpsystemen är antispinnfunktionen ASR (Anti Slip Regulation),HBA (Hydraulic Brake Assistance) som griper in och hjälper till vidnödbromsning, ABS låsningsfria bromsar med elektroniskbromskraftfördelning (EBD) och den så kallade Hill Holdern som hjälperföraren vid start i backe. Till de aktiva säkerhetssystemen kan äventilläggas xenonstrålkastare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078