23948sdkhjf

Miljövänlig lösning för rening av vevhusgaser

DaimlerChrysler har valt Alfdex-systemet, den nya miljövänliga lösningen för rening av vevhusgaser, för sin nya motorplattform för dieselmotorer. Ordervärdet är cirka 250 miljoner kronor över en 5-årsperiod och serieleveranserna beräknas börja mot slutet av 2006.

DaimlerChrysler har valt Alfdex-systemet, den nya miljövänliga lösningen för rening av vevhusgaser, för sin nya motorplattform för dieselmotorer. Ordervärdet är cirka 250 miljoner kronor över en 5-årsperiod och serieleveranserna beräknas börja mot slutet av 2006.Alfdex-systemet marknadsförs av Alfdex AB, ett av Alfa Laval och Haldex samägt bolag. Systemet bygger på Alfa Lavals unika kunnande inomcentrifugalseparering och Haldex starka position som leverantör tillfordonsindustrin. Med Alfdex får man en högeffektiv borttagning av oljedroppar och sotpartiklar från ventilationsluften i dieselmotorernas vevhus, s.k. vevhusgaser.DaimlerChrysler avser att integrera Alfdex-systemet i olika motorer baserade på en helt ny och unik plattform. Den globala överenskommelsen med DaimlerChryslerkoncernen omfattar de tre motorvarumärkena Detroit Diesel, Mitsubishi Fuso och Mercedes-Benz. Dessa motorer används i DaimlerChryslers lastbilsvarumärken; Mercedes-Benz, Freightliner, Mitsubishi Fuso, Sterling Trucks och Western Star Trucks.-Genom överenskommelsen med DaimlerChrysler och de tidigare kontrakten med både Scania och Volvo, har vi tagit en stark och solid marknadsposition, säger Mats Ekeroth, VD för Alfdex. Marknaden för systemet bedöms globalt vara över 1 miljard kronor årligen. Intresset för Alfdex-systemet är stort och ett flertal projekt pågår. De flesta dieselmotortillverkarna i Europa, USA och andra delar av världen uppges ha framgångsrikt testat eller testar systemet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062