23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Mazda etablerar fler nationella säljbolag

Mazda Motor Europe fortsätter att investera i egna säljbolag i Europa. På tur under 2006 står Tjeckien och Slovakien. Dessa båda nya dotterbolag skall vara i drift den 1 oktober i år.

Mazda Motor Europe fortsätter att investera i egna säljbolag i Europa. På tur under 2006 står Tjeckien och Slovakien. Dessa båda nya dotterbolag skall vara i drift den 1 oktober i år.

- Att starta upp egna nationella säljbolag är en del av Mazdas strategi för att växa i Europa, säger Philip Waring, vVD och försäljningschef hos Mazda Motor Europe.

Sedan år 2000 har Mazda stärkt sitt distributionsnät kraftigt i Europa samtidigt som försäljningen ökade med drygt 67% mellan åren 2001 och 2005. Före år 2000 fanns endast dotterbolag i Tyskland, etablerat 1972, och i Portugal, 1995. Nu är siffran uppe i tolv nationella säljbolag. Senaste tillskottet var Ryssland under 2005, där utvecklingen under fjolåret var nära nog explosionsartad med en försäljning av 21 000 bilar, en ökning på 150%, vilket gav en marknadsandel på 3,8%.

Under år 2000 etablerade Mazda Motor Europe egna säljbolag i Italien och Spanien. Under 2001 i Frankrike, Storbritannien och Schweiz. Under 2003 i Danmark och Österrike och under 2004 i Sverige och Norge. Totalt stod Mazdas egna säljbolag för cirka 80% av de 272 554 bilar som Mazda sålde i Europa under 2005.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|