23948sdkhjf

Svensk Bensinhandel vill ha en lösning på saneringsfrågan

Svensk Bensinhandel försöker nu få till stånd en frivillig fond som kan bli svaret på en viktig miljöfråga som fortfarande saknar en acceptabel lösning— vem skall sanera marken när en bensinstation läggs ner?— I vårt förslag tar oljebolagen miljöansvaret gemensamt, och en futtig ettöring per såld..

Svensk Bensinhandel försöker nu få till stånd en frivillig fond som kan bli svaret på en viktig miljöfråga som fortfarande saknar en acceptabel lösning - vem skall sanera marken när en bensinstation läggs ner? - I vårt förslag tar oljebolagen miljöansvaret gemensamt, och en futtig ettöring per såld liter bensin räcker för att sanera alla stationer som läggs ner, säger Svensk Bensinhandels VD Ingvar Persson.


Egentligen borde frågan vara enkel att lösa, eftersom Miljöbalken, den lagstiftning som reglerar detta, tydligt och klart anger att det är verksamhetsutövarens ansvar. Men det är här svårigheten börjar. Vem är verksamhetsutövare? Är det den enskilde bensinhandlaren? Eller oljebolaget som oftast äger pumpar och cisterner och som levererar bränslet? I Sverige har oljebolagen alltid tagit det ansvaret ända fram till år 2001 då ett av bolagen gjorde en kovändning och menade att Miljöbalken skulle tolkas så att det var den enskilde bensinhandlaren som hade miljöansvaret. Svensk Bensinhandel menade att det borde vara oljebolaget, inte minst för att vi tidigare gjort en sådan överenskommelse, men framför allt eftersom en enskild liten bensinhandlare inte har en möjlighet att bekosta en sanering. Det är bara oljebolagen som ekonomiskt kan kompensera sig för en kostnad av den storleksordningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063