23948sdkhjf

Nya Lamborghini Murciélago LP640

I samband med den 76:e internationella bilshowen i Genève visade Automobili Lamborghini en vidareutvecklad Murciélago Coupé. Den nya generationen av denna mycket framgångsrika supersportbil har fått betydande innovationer såväl i formgivning som mekanik.

I samband med den 76:e internationella bilshowen i Genève visade Automobili Lamborghini en vidareutvecklad Murciélago Coupé.


Den nya generationen av denna mycket framgångsrika supersportbil har fått betydande innovationer såväl i formgivning som mekanik. Den har också ett nytt namn: Murciélago LP640. Modellbeteckningen står för motorns position - "Longitudinale posteriore" (längsmonterad i aktern) - och för motoreffekten på 640 hästkrafter. Formgivare och tekniker har inte bara fokuserat på att förfina motor, fjädring, växellåda, avgassystem, bromsar och elektronik utan också på formgivningen av bilens in- och utsida.


Större borrning och slaglängd har ökat cylindervolymen i den klassiskt 60-gradiga V-motorn från 6,2 till 6,5 liter (6 496 cm3). Därmed har de sedan tidigare extraordinära 580 hästkrafterna numera blivit imponerande 640 hk (471 kW) vid 8 000 r/min. Den 12-cylindriga motorn har ett maximalt vridmoment på 660 Nm vid 6 000 r/min, och självfallet uppfyller LP640 avgaskraven både i USA och inom EU.


Murciélago LP640 klarar att accelererar från 0 till 100 km/h på 3,4 sekunder, vilket är fyra tiondelar snabbare än föregångaren. Samtidigt har vridmomentet samt motorns "körbarhet" förbättrats genom steglöst variabla insugs- och avgastider samt ett "drive by wire"-styrsystem.


För att möta de krav som mer effekt och högre vridmoment ställer på transmissionen har LP640 en modifierad, sexstegad låda, kraftigare bakre differential och nya drivaxlar. Den automatiska växellådan e-gear med "Thrust"-system (accelerationsprogram) finns som tillval.


Precis som företrädaren har Murciélago LP640 permanent fyrhjulsdrift med Lamborghinis VT-system (Viscous Traction). De första exemplaren av den mest extrema och snabbaste sportbilen i sin klass blir tillgängliga under våren 2006. Sedan modellen debuterade vid bilsalongen i Frankfurt 2001 har ungefär 2.000 bilar lämnat fabriken i Sant'Agata Bolognese.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141