Kampanj visar kostnaden för bristande däckskötsel

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Kontroller av mönsterdjup och däcktryck i tio europeiska länder visade att många bilförare fortfarande missköter sina däck, något som leder till enorma individuella och sociala kostnader.

Kontroller av mönsterdjup och däcktryck i tio europeiska länder visade attmånga bilförare fortfarande missköter sina däck, något som leder till enormaindividuella och sociala kostnader. Gratiskontrollerna av 8 700 bilarutfördes av Bridgestone under 2005 vid sex Formel 1-banor, som en del avkampanjen "Think Before You Drive" i samarbete med FIA. Resultaten visadeatt antalet däck med för lågt lufttryck är alarmerande stort: på 44 procentav bilarna hade minst ett däck för lågt lufttryck. Utöver dessa fall hadeytterligare 50 procent av bilarna däck med ett något för lågt lufttryck.Trafiksäkerhetskampanjen "Think Before You Drive" inleddes i mars 2005 ochär ett världsomfattande gemensamt initiativ av Internationellabilsportförbundet FIA (Fédération Internationale de l'Automobile),Bridgestone och automobilklubbar i olika länder. Syftet är att arbeta försäkrare körning genom att fokusera på grundläggande trafiksäkerhetsåtgärder,bland annat regelbundna däckkontroller.Programmet har fått stöd från många kända namn, bland annat den sjufaldigeF1-världsmästaren Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Spaniens kung ochAtens borgmästare. Av 1,2 miljoner dödsolyckor i trafiken varje år sker 50000 i EU:s 25 medlemsstater.


Riskerna med för lågt lufttryck: minskad hållbarhet och livslängdMånga bilister verkar inte vara medvetna om det faktum att trycket i ettdäck minskar naturligt med tiden, precis som i en ballong, och att det ärbåde farligt och dyrt att köra på däck med felaktigt lufttryck.Utöver riskerna med försämrad väghållning har lågt lufttryck en extremtnegativ inverkan på däckens hållbarhet, beroende på den stora belastningenpå däckets skuldra och den kraftiga värmeutveckling som uppstår dåsidoväggen böjs. Med utgångspunkt av tryckmätningarna i "Think Before YouDrive"-kampanjen är 12,5 procent av förarna utsatta för en stor risk och kanfå punktering på grund av dessa faktorer. Ytterligare 1,2 procent av förarnakan sägas befinna sig i omedelbar fara.Effekten på däckslitaget är inte mindre dramatisk. På grundval avdäckkontrolluppgifterna från 2005 beräknar Bridgestones tekniska avdelning iEuropa att de 44 procent av bilförarna som är i riskzonen går miste om 20,7procent av däckens livslängd - i medeltal motsvarande 10 000 km eller niomånaders däckanvändning (baserat på en genomsnittlig livslängd på 50 000 kmoch en årlig körsträcka på 13 600 km). Ytterligare 50 procent av bilförarnagår miste om 5,2 procent av däckens livslängd - i medeltal 2 500 km ellertvå månaders däckanvändning. Om resultaten för de två grupperna summeras går25,9 procent av däckens livslängd förlorad som ett resultat av för lågtlufttryck.


Stora miljökostnaderLufttrycket inverkar starkt på däckens rullmotstånd, som har stor betydelseför fordonets bränsleförbrukning. Beroende på vägtyp och körsätt stårrullmotståndet för 18 till 26 procent av den totala energiåtgången i ettfordon. Eftersom lågt lufttryck ökar rullmotståndet har det en direktinverkan på bränsleförbrukning och utsläpp.Med utgångspunkt i värdena från vår undersökning har Bridgestones tekniskaavdelning i Europa räknat ut att 44 procent av fordonen får en ökadbränsleförbrukning på 2,9 procent beroende på för lågt lufttryck, vilket imedeltal blir nästan 40 euro per fordon och år (baserat på en genomsnittligbränsleförbrukning på 8,4 liter per 100 km och 13 600 km per år).Ytterligare 50 procent av bilförarna får en ökad bränsleförbrukning på merän en procent på grund av för lågt lufttryck.En beräkning baserad på 197,5 miljoner bilar i Europa visar att över 8,4miljarder extra liter bensin och dieselbränsle till en kostnad av 10miljarder euro förbrukas på grund av för lågt lufttryck, och att detta ledertill att ytterligare 19,2 miljoner ton koldioxid släpps ut i atmosfären.


Kontroller och informationsinsatser fortsätter under 2006Under "Think Before You Drive"-kampanjen i Europa distribueras miljontalsinformationsbroschyrer om trafiksäkerhet, krocksimulatorer medsäkerhetsbälte visas vid F1-tävlingar och bilutställningar, och miljontalslufttrycks- och mönsterdjupsmätare delas ut. Hos Bridgestone tror man attdessa initiativ kommer att leda till en ökad medvetenhet om vikten avdäckskötsel och man planerar att fortsätta att göra regelbundna ochkostnadsfria säkerhetskontroller under 2006. Marknadsföringsåtgärdernakommer att vara inriktade på att övertyga konsumenterna om att däck bör sessom en planerad säkerhetsinvestering snarare än som en plötslig utgift, ochatt korrekt däckskötsel både sparar pengar, minskar utsläpp och räddar liv.

Mer om:


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PROVKÖRNING: Ford Kuga Vignale - vardags-SUV med guldkant

Öppet brev till fordonsbranschen

MotorMagasinet och SFVF lanserar MotorGala 2018

Porsche Carrera Cup Scandinavia kör på Nürburgring

Kunder köar för prenumeration på nya Polestar 1

VW har problem med kväveoxider igen

Nyhetsbrev

Bilhandeln och verkstäderna blir överkörda av biltillverkarna

Arkiv

Laddboxkampanj gav bra respons

Brand i Teslas nya Malmöanläggning

SEAT satsar på gashybrider 2018

Serviceavtal för 450 OKQ8-anläggningar

Renault Zoe Star Wars

Göteborg först i världen att stadsplanera för självkörande fordon

Lamborghini Malmö + Simon Larsson satsar på Lamborghini Super Trofeo

Nya Honda Gold Wing får premiär på Mc-mässan i Göteborg

Volvo har börjat med AdBlue

Nu meddelar Volvo att man inför adblue-rening av avgaserna på alla sina dieselmodeller med start i årets produktion. Redan den som beställer en ny Volvo med dieselmotor i dag är garanterad en bil med adblue-rening.

Hur får batteriutvecklaren ekvationen att gå ihop?

Scania överklagar EU:s beslut avseende EU:s konkurrensregler

ŠKODA,s mest framgångsrika motorsportår

Bil Sweden förklarar allt du behöver veta om Miljözoner

Scania satsar 1,5 miljarder i nytt gjuteri

Audi vill ändra förares mobilvanor med Safety Code

Se filmen när Jay Leno möter Johan Eriksson och hans Charger RTR

Autoexperten storsatsar med nytt LDC i väst

Laddstationerna ger nya kunder

5 historiska dieslar genom tiderna

Se alla Företagens egna nyheter

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Partikelfilter Citroën C5 2.2 Hdi

Efterlängtad blinkers i sidospegel

Lamell-kit till GM 4L60 och TH700.

Serviceapp som europeisk standard

Nytt Grenrör Transporter T5

Oljetråg med filter till BMW-växellådan!

Miljö- och Kemidagarna - boka tidigt rabatt 1000 kr

Esterbaserad racingolja

Bra att veta

Ny BMW-axel

Inbjudan! Bilglasutrustning på turné har nu kommit till Helsingborg

Nytt hjullager

Film om Kontrollerad Bilverkstad och vårt samarbete med Carstedts Bil i Umeå!

Växellådsolja för racing

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Ny produkt Grenrör till BMW 2.5D och 3.0D

Fler nya drivaxlar

Fri frakt till alla verkstäder

Kardanaxlar till Mercedes

EcoOnline lanserar nytt verktyg för att kartlägga risker

Analog tryckprovare - nu även för R1234yf

Radardetektering - en förebyggande livräddare inom arbetssäkerhet

Verkstadsföretagarna & SFVF = 200% för verkstadens bästa

Hybridtorkarbladet – En perfekt symbios mellan beprövad och modern teknolog...

Sänd till en kollega

0.267