23948sdkhjf

Chalmers och KTH deltar i Eco-marathon

Shell anordnar i maj sin årliga tävling Eco-marathon i franska Nogaro. Unga studeranden från olika länder ska försöka slå rekord i bränsleeffektivitet. Studenter från ett tjugotal länder deltar i totalt 255 lag som ska tävla med egenkonstruerade bilar i Nogaro den 20-21 maj.

Shell anordnar i maj sin årliga tävling Eco-marathon i franska Nogaro. Unga studeranden från olika länder ska försöka slå rekord i bränsleeffektivitet. Studenter från ett tjugotal länder deltar i totalt 255 lag som ska tävla med egenkonstruerade bilar i Nogaro den 20-21 maj. I startfältet finns lag från Chalmers och KTH.Shell Eco-marathon anordnades för första gången år 1985. Rekordet i maximal bränsleutnyttjning är 3 836 kilometer på energimängden motsvarande en liter bensin. Det sattes under förra årets tävling och är ett rekord som 2006 års deltagare har ambitionen att slå.- Med 255 lag blir detta vårt största maraton hittills. Utmaningen består av att köra så långt som möjligt på samma mängd energi. Med Shell Eco-marathon vill vi sätta fokus på hur koldioxidutsläpp kan minimeras, hur vi ska få en långsiktig hållbar utveckling och hur framtidens driv- och färdmedel kan se ut, säger Martin von Arronet, informationschef på Svenska Shell. Genom att delta i Shell Eco-marathon får studenter lära sig om hur man driver ett projekt från början till slut, från design till finansiering. Studeranden i de svenska lagen kan tillgodogöra sig studiepoäng för projektet då en examinator finns med i alla momenten. De olika lagen arbetar med motormekanik, aerodynamik och styrteknik i en form som integreras med matematik, fysik och datorkunskap. Tävlingsbilarna kvalificerar sig genom att köra sju varv runt en 3,6 kilometer lång bana. Vinnarbilen måste även ha tagit hänsyn till utsläpp av växthusgaser.Tävlingen i Nogaro stöds av Andris Piebalgs, EU:s energikommissionär, som uppmuntrar till paneuropeiska innovationsinriktade projekt som Shell Eco-marathon. Piebalgs är positiv till att Shell riktar sig till de unga som bär ansvaret för att nästa generation ska transportera sig på ett långsiktigt hållbart vis.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062