23948sdkhjf

Autorola.se hittar till utlandet

Det går bra för bilauktionen Autorola.se i Sverige, men auktionskonceptet har efter en uppbyggnadsfas även slagit igenom i andra europeiska länder, där exempelvis några av Tysklands och Hollands stora vagnparksägare har tagit auktionen till sig.

Det går bra för bilauktionen Autorola.se i Sverige, men auktionskonceptethar efter en uppbyggnadsfas även slagit igenom i andra europeiska länder,där exempelvis några av Tysklands och Hollands stora vagnparksägare hartagit auktionen till sig. Därmed har marknaden för de attraktiva utländskavagnparksbilarna öppnats för Autorola.se, och det kommer bland andra även desvenska bilförsäljarna till godo.


-De tyska vagnparksbilarna är reglementsenligt underhållna och ofta mycketväl utrustade från fabriken. Och om de till på köpet har körts iSydtyskland, så kommer de dessutom att vara i ännu bättre skick vad gällerkarossen, säger försäljningschef Morten Holmsten från Autorola.se.


Bland de största europeiska vagnparkskunderna återfinns tyska CC Bank, CCLeasing, ALD och Hansa Automobil Leasing. Vagnparksbilarna säljs normalt påen specialauktion, där alla kan bjuda, men där det är vagnparksägaren sombestämmer auktionsvillkoren. Det betyder att det är säljaren som bestämmervillkoren för avhämtning, betalning, auktionstidspunkt, varaktighet ochliknande. Därutöver fungerar auktionerna som de vanliga auktionerna, som deär kända från Autorola.se.


-Fördelen för de svenska försäljarna är att de på de internationellavagnparksauktionerna får tillgång till en del bilar som de annars skull hasvårt att få tag på. Normalt säljs sådana bilar på fysiska auktioner med enmycket lokal kundkrets, vilket egentligen inte ligger i säljarnas intresse.Vagnparksägarna lockas därför också av tanken på att utvidga marknaden medhjälp av Internet. Det gäller att hitta rätt köpare till bilen, så att bådaparterna gör en bra affär, förklarar Morten Holmsten.


Genom att fokusera på en bredare kundkrets kommer vagnparksägarna också bortfrån det klassiska problemet att de själva påverkar sina försäljningsprisernegativt genom att mätta marknaden med en viss biltyp. Om en vagnparksägaretill exempel, plötsligt, anmäler 50 st., lika begagnade, Opel Vectra tillsalu i Flensborg, så kommer regeln om tillgång och efterfrågan att pressaner begagnatpriserna i lokalområdet.


-Det är helt enkelt bara sund affärslogik, som lovar att man får bästa prisgenom att sälja där efterfrågan är störst. När många bilar ska säljas på engång ska de spridas över så stort område som möjligt och därmed också gärnautanför landet, berättar Morten Holmsten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063