23948sdkhjf

Minska skatten på godstransporter

Det svenska näringslivets konkurrenskraft behöver stärkas med sänkning av skatterna på godstransporter på väg. Det uttalade representanter för de svenska åkeriföretagen vid sitt årsmöte i Skövde den 1 juni.

Det svenska näringslivets konkurrenskraftbehöver stärkas med sänkning av skatterna pågodstransporter på väg. Det uttaladerepresentanter för de svenska åkeriföretagenvid sitt årsmöte i Skövde den 1 juni.


Vid sitt årsmöte i Skövde riktar SverigesÅkeriföretag flera uppmaningar till Sverigesregering. Det handlar om den svenskakonkurrenskraften som behöver stärkas medlägre skatter på transporter och en klardefinition av hur mycket utländska åkerierska få utföra inrikes godstrafik i Sverige.


-- Ofta anförs miljöskäl för ökade skatterpå lastbilstransporter. Det är en åtgärd somhar mycket begränsad effekt men innebärstora risker för vår välfärd i Sverige,konstaterar Göran Forssén, VD i SverigesÅkeriföretag.


Ökade skatter på vägtransporter medför ökadekostnader för alla svenska företag. Derastransporter av varor och gods fördyras ochkan fördärva deras internationellakonkurrenskraft.


-- Skatter och avgifter pålastbilstransporter bör istället sänkas föratt stärka det svenska näringslivetskonkurrenskraft, anser Göran Forssén.


De hot som organisationen nu ser framför sigär ett införande av en svensk km-skatt somlägger ökade kostnader ovanpå de tidigareredan höga skatterna och avgifterna försvenska transportföretag. En annan störningsom länge irriterat de svenskaåkeriföretagen är att utländska åkeriföretagi praktiken utför inrikes godstrafik(cabotage) i Sverige på ett icke tillåtetsätt.


Det är i och för sig tillåtet att utföra entillfällig inrikestransport i Sverige avEU-åkerier men eftersom det saknas en klardefinition av vad som är "tillfälligt" skerdet ett systematiskt missbruk konstaterarSveriges Åkeriföretag.


-- Det krävs därför en klar och tydligdefinition av "cabotage" anser GöranForssén.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063