23948sdkhjf

Bilägarnas betyg på verkstadskvalitet och service

Toyotaägarna är överlägset mest nöjda med såväl verkstads- som servicekvalitet när de svenska nybilsägarna bedömer marknadens olika bilmärken. Problemen för Volkswagen-koncernen fortsätter och för nionde året i sträck återfinns koncernens bilmärken i bottenskiktet.

Toyotaägarna är överlägset mest nöjda med såväl verkstads- som servicekvalitet när de svenska nybilsägarna bedömer marknadens olika bilmärken. Problemen för Volkswagen-koncernen fortsätter och för nionde året i sträck återfinns koncernens bilmärken i bottenskiktet. Motormännens nybilsenkät presenteras i det kommande numret av tidningen Motor.


Första delen av Motormännens Riksförbunds årliga nybilsenkät, M-enkäten, ger ett entydigt besked om att Toyotaägarna är mycket nöjda med sin verkstadspersonal. På försäljningssidan tävlar Volvo med Toyota om toppbetygen. Stadigt förankrade i botten vad gäller verkstadskvalitet är som vanligt VW-koncernens bilmodeller Polo, Passat och Golf liksom Audi A4. Men det finns ljus i mörkret även för VW-koncernen. Väntetiderna på verkstäderna har minskat och kvaliteten på verkstadsarbetet har höjts.


- Men det tar tid att vända en attityd. Idag lider VW-verkstäderna av en historisk belastning efter många år i bottenskiktet. Men satsningarna på servicetänkande och kundvård kommer att löna sig. Snart tror jag att vi får se VW-modellerna klättra uppåt i M-enkätens tabeller, säger Terje Eklund, teknisk chef på Motormännens Riksförbund.


Toyota framstår som ett absolut föredöme i M-enkäten. När det gäller verkstadspersonalens bemötande hamnar tre Toyotamodeller: Corolla, Avensis och Yaris på de tre topplatserna.


- I grunden handlar det om bilarnas höga kvalitet. Är det inga fel på bilen har man inget att klaga på när det gäller verkstadspersonalen.


Överhuvudtaget är ägarna i årets enkät mer nöjda. Medelbetyget för verkstadsarbetet är 8,48, ytterligare något bättre än 8,47 föregående år och 8,36 för två år sedan. Försäljarnas bemötande får medelbetyget 8,76 mot föregående år 8,74 och 8,67 för två år sedan.


I fråga om försäljarnas bemötande ligger Volvo S80 och Toyota Avensis i topp med Volvo S60 tätt därefter. En nykomling närmar sig tätklungan genom Renault Clio. De modeller som låg i topp förra året vad gäller försäljarnas bemötande har fått ytterligare något bättre betyg och tvärtom, de som låg i botten har försämrat sina resultat något, konstaterar Terje Eklund.


M-enkäten, som årligen genomförts sedan 1984, har denna gång besvarats av 15 122 nybilsägare. Betygen har satts av bilägarna själva efter ett års körning och avser "årsmodell 2005". Noterbart när det gäller förbättringar är att såväl Peugeot som Renault som båda haft stora problem med väntetider och verkstadsarbete under senare år kan uppvisa framgångar i årets M-enkät.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094