23948sdkhjf

STCC närmar sig Formel 1-tider i depån

Timmar och dygn i verkstan och bara ett par sekunder från F1-tider. Depåstoppen i STCC har blivit blodigt allvar för teamen. Ett avgörande moment där inget får gå snett. 15 minuter in i STCC-racet öppnas depån. Varje team toppar laget.

Timmar och dygn i verkstan och bara ett par sekunder från F1-tider. Depåstoppen i STCC har blivit blodigt allvar för teamen. Ett avgörande moment där inget får gå snett.


15 minuter in i STCC-racet öppnas depån. Varje team toppar laget. Fyra man gör sig redo, på med brandsäkra overaller, hjälmar och skyddsglasögon. Varje person har sin position, experter på sitt moment. Timmar av träning ligger bakom, precis som hos vilken toppidrottsman som helst.


Från pitwall mot banan lägger förarnas personliga race engineers upp taktiken. Dialog över radio förs mellan föraren. Hur ser det ut på banan? Håller däcken? Hur är trafiken? Ska vi hålla oss till den uppgjorda strategin?


När bilen kommer in är det dags däckbytarteamet att topprestera. Bilen hinner knappt upp i luften på sin luftdomkraft förrän fem bultar är av. Nya däck på, snabbt dit med fem bultar per hjul och bilen är iväg. Allt på tiden 9,06 som bäst


Innan säsongen var många skeptiska till det nya momentet. Att byta hjul på bilar med fembultat hjulmönster skulle ta minst 30 sekunder. Efter halva säsongen är toppteamen nere under tio. Lika mycket tid läggs på att träna depåstopp som att utveckla bilen.


Flash Engineering som varit snabbast de två senaste tävlingarna gör det ännu snabbare på träning i verkstan. - Då är vi nere på sexor. Men vi kör safe när det är skarpt läge. Dock tror jag inte vi har långt kvar tills vi är nere på så låga tider också under racen, säger Johan Kvick, teamchef Flash Enggineering. - Depåstopp känns oerhört mycket motorsport för mig. Det skapar en teamkänsla som är helt enorm. Nu bjuds hela teamet in i racet, precis som i Formel 1, Nascar och nästan alla övriga motorsportserier. Hade vi dessutom inte haft däcksbyte under 40 minuters race hade de framhjulsdrivna bilarna inte hängt med.


Depåstoppen har blivit en oerhört viktig del i racestrategin och den förare som är snabbast, har bäst team som är snabbast i depån vinner. STCC är en lagsport, där inget får gå fel. Vilket team och vilken förare som är bäst på Anderstorp i helgen återstår att se...

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094