23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

GM ska tillverka nya Chevrolet Camaro

· Nästa generation av den klassiska sportcoupén går i produktion sent 2008 · Blir närmast identisk med den uppseendeväckande konceptbilen från NAIAS · Import till Europa under övervägande GM:s VD och styrelseordförande Rick Wagoner offentliggjorde idag att GM ska tillverka en helt ny Chevrolet Cama..

· Nästa generation av den klassiska sportcoupén går i produktion sent2008· Blir närmast identisk med den uppseendeväckande konceptbilen frånNAIAS· Import till Europa under övervägande

GM:s VD och styrelseordförande Rick Wagoner offentliggjorde idag att GM ska

tillverka en helt ny Chevrolet Camaro baserad på den konceptbil som

fullständigt stal showen under den stora bilsalongen i Detroit vid senaste

årsskiftet. Allt sedan dess har bilen väckt heta känslor bland

bilentusiaster världen över, något som bland annat har lett till att hugade

spekulanter har startat namninsamlingar med krav på tillverkning och

skickat utställda checkar på handpenningen.

-Den fantastiska responsen på vår koncept-Camaro gör att man än en gång

påminns om vilken unik, närmast ikonisk status våra bilar kan ha kundernas

hjärtan, säger Rick Wagoner, GM:s VD. En Camaro är mycket mer än en bil,

den symboliserar den amerikanska inställningen till livet och vår

kärleksaffär med bilen.

Trots att Camaro-konceptbilen ännu inte har visats i Europa överväger

Chevrolet Europe att importera och sälja den även på vår sida av Atlanten:

-Vi kommer att utvärdera dess marknadspotential mycket

noggrant, säger Wayne Brannon, VD för Chevrolet Europe. Nya Chevrolet

Camaro är en bil som angår yngre kunder samtidigt som den också har sina

tidigare fans. De bästa Camaro-bilarna har alltid varit en fest för ögat

och har haft prestanda i nivå med långt dyrare europeiska GT-vagnar. Trots

detta var de praktiska nog för vardagsbruk och prissatta så att de låg inom

det möjligas gräns för många nybilsköpare. Vi räknar på hur det skulle

kunna se ut i Europa och hoppas att den här enastående bilen ska kunna ingå

i vårt framtida utbud.

Nya Camaro kommer först att börja produceras i slutet av 2008 och nå

marknaden under första kvartalet 2009. Som sig bör blir det frontmotor,

bakhjulsdrift och individuella hjulupphängningar, den kommer att erbjudas i

flera olika utföranden och med en rad valmöjligheter mellan automatiska och

manuella lådor och V6- eller V8-motorer.

-Den kommer att vara konceptbilen mycket trogen, en helt igenom

modern tolkning av 1969-års utförande, den version som bland kännarna

rankas som främst i den första generationen, säger Ed Welburn, GM:s globale

designchef som händelsevis själv äger en 1969 års Camaro SS.

Från GM:s sida är man övertygad om att Camaro kommer att attrahera både

manliga och kvinnliga köpare och att de med egna minnen av tidigare

årgångar kommer att vara lika tilltalade som de yngre kunder som hade sin

första upplevelse av Camaro i och med konceptbilen när den presenterades i

januari. Medlemmarna i designteamet bakom konceptbilen t ex, är 27 till 35

år gamla och kommer från olika delar av världen. Trots det har man

motsvarande upplevelser av och lika varma känslor för Chevrolet Camaro och

amerikanska muskelbilar.

En amerikansk ikon

Camaro har en plats i mångas liv och har prytt många garageuppfarter,

totalt tillverkades nästan 4,8 miljoner bilar under åren 1967- 2002. Det

finns fler än 1.000 Camaro-klubbar världen över och Camaro hyllas på

tusentals hemsidor på nätet.

Om Chevrolet

Chevrolet är det bästsäljande bilvarumärket alla kategorier i USA.

Chevrolet är också det ledande globala varumärket inom GM med 4,1 miljoner

sålda bilar i fjol fördelade på 120 länder.

Chevrolet växer starkt i Europa också: under första halvåret 2006 sålde man

160.732 bilar, en ökning med 11,2 procent jämfört med året innan och nådde

en marknadsandel på 1,42 procent för perioden. Med nya sedanen Epica och

den parallellt introducerade crossover-bilen Chevrolet Captiva,

tillgängliga med moderna dieselmotorer, förväntar sig Chevrolet fortsatt

stark tillväxt under året och en notering på årsbasis klart över de drygt

295.000 man sålde 2005.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|