23948sdkhjf

Minskade koldioxid- och partikelutsläpp med Statoil Biodiesel 15

Statoil har i samarbete med Lantmännen utvecklat Statoil Biodiesel 15, som innehåller 15 procent biokomponenter. Statoil Biodiesel 15 minskar utsläppen av partiklar med cirka 20 procent för fordon utan partikelfilter.

Statoil har i samarbete med Lantmännen utvecklat Statoil Biodiesel 15, som innehåller 15 procent biokomponenter. Statoil Biodiesel 15 minskar utsläppen av partiklar med cirka 20 procent för fordon utan partikelfilter. Den har dessutom positiv klimatpåverkan då den släpper ut 15 procent mindre koldioxid jämfört med vanlig diesel.


Statoil Biodiesel 15 innehåller fem procent RME (rapsmetylester) och tio procent alkoholer som produceras av vete eller annan biomassa. Ett omfattande utvecklings- och testarbete har krävts för att framställa bränslet.


- Utvecklandet av Statoil Biodiesel 15 är ett steg i rätt riktning mot att öka inblandningen av biokomponenter i våra produkter, säger Bjarne Lindberg ansvarig för produktkvalitet på Statoil. Det följer även de önskemål som Oljekommissionen har lagt fram om att minska andelen fossila bränslen i vägtransporter.


Mätningar visar att Statoil Biodiesel 15 minskar partikelutsläppen med cirka 20 procent i tunga dieselfordon. Den har dessutom positiv klimatpåverkan då den släpper ut 15 procent mindre koldioxid jämfört med vanlig diesel.


- Förbränningen av biomassan i Statoil Biodiesel 15 ger inget nettotillskott av koldioxid till atmosfären och den mängd växthusgas som bildas är inte större än den som bands via fotosyntesen när rapsen och vetet odlades på fältet, säger Bjarne Lindberg.


Tester av Statoil Biodiesel 15 har utförts i såväl laboratoriemiljö som på skogsmaskiner och stadsbussar som var utrustade med Scania- och Volvomotorer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062