23948sdkhjf

Premiär för helt nya Volkswagen Crafter

Volkswagens nya stora transportbil Crafter är ny från topp till tå och från stötfångare till stötfångare; den enda kopplingen med den förra transportgenerationen är att de femcylindriga TDI-motorerna har ett avlägset släktskap med tidigare motorbestyckning.

Volkswagens nya stora transportbil Crafter är ny från topp till tå och från stötfångare till stötfångare; den enda kopplingen med den förra transportgenerationen är att de femcylindriga TDI-motorerna har ett avlägset släktskap med tidigare motorbestyckning.


Volkswagens nya stora transportbil finns som Skåp och som Kombi och som Flak med enkel- eller dubbelhytt samt förstås som chassi för specialpåbyggnader.


Tre axelavstånd, tre varianter på skåpens takhöjd samt lastutrymmen med fyra olika längder och fem olika längder på flaket gör det möjligt att anpassa Crafter för alla individuella behov. I det största skåpet med extra hög takhöjd är den maximala lastkapaciteten hela 17 kubikmeter, och lastvikten liksom totalvikten har förstås anpassats därefter.


Crafter finns i tre viktklasser: 3, 3,5 och 5-ton. I skåputförande lastar den tyngsta versionen 2,6 ton - och den är lätt att lasta. Versionerna med de två längre axelavstånden har en 1,3 meter bred och 1,8 meter hög skjutdörr, vilket innebär att vanliga lastpallar lätt slinker in både på längden och tvären.


Med enkelhytt finns Crafter med tre olika flaklängder och med dubbelhytt finns två varianter. Det största flaket är 430 cm långt och 213 cm brett, vilket resulterar i en lastyta på 9,2 kvadratmeter!


Volkswagens nya generation TDI-motorer är speciellt utvecklade för Crafter och levererar höga prestanda till låga driftskostnader. Hög kvalitet bidrar till låga reparationskostnader och serviceintervallen är nu hela 4 000 mil!


De fyra motoralternativen är på 88 hk (65 kW), 109 hk (80 kW), 136 hk (100 kW) och 163 hk (120 kW). Motorerna är utvecklade ur Volkswagens beprövade femcylindriga turbodiesel; i princip är bara motorblocket kvar, allt annat är nyutvecklat.


Gemensamt för alla motorversionerna i Crafter är både högt och lågt: Högt vridmomentet redan från låga varvtal och låg bränsleförbrukning i förhållande till effekten. Detta uppnås bland annat genom direkt bränsleinsprutning med den allra senaste common rail-tekniken. Den gör att motorn kan utnyttja bränslet optimalt, vilket inte bara bidrar till låg förbrukning utan också till låga utsläpp av mindre önskvärda substanser.


Alla motorerna har dessutom partikelfilter (DPF) som standard. Det är underhållsfritt i 20 000 mil men därefter behöver det inte bytas, rengöring räcker. Motorerna kräver inte heller särskilt mycket underhåll. Oljebyte efter 4 000 mil, bränslefilter 12 000 mil, kamrem efter 20 000.


Volkswagen Crafter är byggd för att jobba. Gärna dygnet runt.


Som brukligt i den här transportklassen är Crafter bakhjulsdriven och alla motorversioner driver via en manuell 6-växlad låda. Chassit är uppbyggt på en rejäl balkram. Den individuellt upphängda framvagnen (i stötdämparben och undre triangellänkar) avfjädras via en tvärliggande bladfjäder i kompositmaterial, medan den stabila stela bakaxeln hanteras av längsgående bladfjädrar.


Tack vare ovanligt rejäla bromsar - skivor både fram (ventilerade) och bak och låsningsfritt system (ABS) - finns det alltid ett överskott av bromskraft oavsett hur tungt lastad bilen är; Crafters bromsprestanda är väl i klass med moderna personbilsbromsar. Och för högsta möjliga körsäkerhet är antispinn, elektronisk bromskraftfördelning och aktivt antisladdsystem (ESP) standard på alla versioner av VW Crafter.


ESP-systemet är av den allra senaste generationen och mycket avancerat. Det kan bland annat känna av när bilen är lastad och anpassa sin insats därefter; om bilens tyngdpunkt är avsevärt förhöjd kräver det till exempel att ESP reagerar tidigare och känsligare än om bilen är olastad.


Men grundförutsättningen för Crafters säkra köregenskaper är förstås den genomarbetade och påkostade chassikonstruktionen. Spårvidden har ökats väsentligt jämfört med föregångaren och chassit är avstämt för att bilen ska ha samma lätt understyrda vägegenskaper oavsett den är tom eller maxlastad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.114