23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Världspremiär för Volkswagens högtempererade bränslecell

Ett forskarteam på Volkswagen har nått ett genombrott när det gäller bränsleceller. Detta beskrivs som en nyckelteknologi på vägen mot den serietillverkade bränslecellsbilen. I korthet blir bränslecellsystem som utvecklas av Volkswagen-koncernen mindre, effektivare och billigare.

Ett forskarteam på Volkswagen har nått ett genombrott när det gäller bränsleceller. Detta beskrivs som en nyckelteknologi på vägen mot den serietillverkade bränslecellsbilen. I korthet blir bränslecellsystem som utvecklas av Volkswagen-koncernen mindre, effektivare och billigare. Detta bland annat tack vare nya membran och nya elektroder.


Volkswagen-koncernens forskare har utvecklat en högtemperatur-bränslecell (HT-BC) som är världsunik. Den eliminerar ett stort antal av de nackdelar som finns i de hittills bekanta lågtemperatur-bränslecellerna (LT-BC), och som används runt om i världen i nästan alla fordonstyper med detta drivsystem.


Professor Dr Jürgen Leohold, chef för Volkswagen-koncernens forskning, kommenterar:


- Högtemperatur-bränslecellen som under sju års forskningsarbete självständigt utvecklats hos Volkswagen gör hela systemet i bilen lättare, mer kompakt, mer hållbart och billigare. Och det är de avgörande faktorerna för att ge bränslecelltekniken den avgörande knuffen på väg mot serietillverkning.


- Vi tror att högtemperatur-bränslecellen är en del av framtiden. Däremot ser vi inte längre att lågtemperatur-bränslecellen har någon chans att komma till serietillverkning. Nya membran och elektroder


Mer i detalj handlar det om att Volkswagen Research utvecklat nya membran och nya elektroder till bränslecellen. Membran, elektroder, celler - det är komponenterna som rymmer den exceptionellt komplexa processen att utvinna elektrisk energi från kemisk energi för att driva elmotorn i framtidens bränslecellsbilar.






BREAKING
{{ article.headline }}
0.062