23948sdkhjf

Isuzu och Toyota ingår samarbetsavtal

Isuzu och Toyota har ingått en skriftlig överenskommelse om att studera synergieffekterna av ett samarbete. Genom samarbetet ämnar de två företagen gemensamt utnyttja sina ledningsresurser inom områdena forskning & utveckling och produktion samt att komplettera varandras teknikutveckling.

Isuzu och Toyota har ingåtten skriftlig överenskommelse om att studera synergieffekterna av ett samarbete. Genom samarbetetämnar de två företagen gemensamt utnyttja sina ledningsresurser inom områdena forskning &utveckling och produktion samt att komplettera varandras teknikutveckling.Isuzu och TMC ska nu börja överväga vilken specifik form och utsträckning samarbetet ska ha, menhuvudfokus ska ligga på följande:1) Områden i relation till forskning & utveckling samt produktion av små dieselmotorer2) Gemensam forskning & utveckling av tekniker för avgasrening och avgasreningsenheterför dieselmotorer3) Miljötekniker, däribland grundläggande motorteknik och annan teknik samt teknikrelaterade till alternativa bränslenFör att dessa satsningar ska kunna bli verklighet tar Isuzu på sig huvudansvaret för 1) och 2) ovanoch TMC för 3).Isuzu och TMC har kommit fram till att även om de respekterar varandras oberoende när det gällerledning, kan båda sidor dra stor nytta av att stärka sin affärsrelation i den allt hårdare globalakonkurrensen.För att se till att samarbetet löper smidigt beslöt TMC att köpa Isuzu-aktier enligt följande:Så här ser aktieköpet ut:- TMC köper från: Mitsubishi CorporationITOCHU Corporation- Antal aktier: 100 000 000 aktier(60 miljoner från Mitsubishi Corp;40 miljoner från ITOCHU Corp)- Andel TMC-ägda aktier: 5,9 % (förväntas om alla aktuella Isuzu Klass Ipreferensaktier omvandlas till stamaktier)- Planerat datum för övertaget: 10 november 2006Presskontakt:Toyota Sweden AB, Bengt Dalström, tfn 08-706 71 00, pr@toyota.se1999 fick Toyota FN:s miljöpris för sin satsning på miljö och att först i världen starta serieproduktionen av en el/bensinhybrid, Toyota Prius.Målsättningen är att nå en total försäljning av 1,2 miljoner bilar i Europa 2008. Toyota har 64 fabriker globalt som samtliga ärmiljöcertifierade enligt ISO 14001.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094