23948sdkhjf

1000-kubik klassen Pro Super Bike blir verklighet 2007 under STCC-helgerna

Den mest prestigefyllda MC-serien i Sverige blir hetare, tuffare och snabbare. Tidigare Superstock 600 och VEIDEC Trophy blir nu 1000 kubiks-klassen Pro Super Bike.— Vi har kungaklassen på fyra hjul, nu får vi också kungaklassen på två hjul, säger STCC AB:s ägare Rickard Pålsson.

Den mest prestigefyllda MC-serien i Sverige blir hetare, tuffare och snabbare. Tidigare Superstock 600 och VEIDEC Trophy blir nu 1000 kubiks-klassen Pro Super Bike. - Vi har kungaklassen på fyra hjul, nu får vi också kungaklassen på två hjul, säger STCC AB:s ägare Rickard Pålsson.


Sedan 2001 har en MC-klass varit ett givet inslag under STCC-helgerna. Det har sedan dess alltid handlat om motorcyklar på max 600 kubik men med varierat reglemente gällande trimningsgrad. Till nästa år inför SVEMO (Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet) i samarbete med STCC AB ett nytt reglemente, Nordic Super Bike. - Det här innebär att vi får den tyngsta och häftigaste MC-klassen i Norden. Vi har aldrig sett 1000 kubik i STCC-sammanhang tidigare, det här kommer att ge publiken ännu ett guldkorn under STCC-helgen, säger Pålsson.


I fredags skickades ett underskrivet avtal från SVEMO till STCC AB. Ryktet har spridit sig fort och redan finns ett stort tryck från förare som vill köra i mästerskapet. - Jag har fått mellan 20-25 intresseanmälningar bara under helgen, däribland en rad förare av hög svensk och internationell kvalitet, säger Kenneth Lodnert, samordnare för roadracingsektionen i SVEMO.


Motorcyklarna i Pro Super Bike kommer att ha mer än en hästkraft per kilo. Omkring 180 hästkrafter i effekt på 162 kilo och med en acceleration från 0 till 200 kilometer i timmen på knappa åtta sekunder. Som en jämförelse kan nämnas att Moto GP ligger på fem sekunder för motsvarande mätning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094