23948sdkhjf

WTCC Macau: Rickard Rydell och SEAT siktar på dubbla VM-titlar

WTCC, VM i standardvagnsracing, avgörs den här helgen i Macau. Rickard Rydell har tillsammans med åtta andra konkurrenter chansen att bli mästare i förar-VM. Samtidigt jagar SEAT ärkerivalen BMW i märkesmästerskapet. En spännande avslutning på säsongen är att vänta på söndag.

WTCC, VM i standardvagnsracing, avgörs den här helgen i Macau. Rickard Rydell har tillsammans med åtta andra konkurrenter chansen att bli mästare i förar-VM. Samtidigt jagar SEAT ärkerivalen BMW i märkesmästerskapet. En spännande avslutning på säsongen är att vänta på söndag.


VM-serien WTCC har varit jämn hela året och nio förare kommer till finalen med chans att bli världsmästare i racing. En av dem är Rickard Rydell. Svensken ligger femma inför finalen, bara sex poäng efter mästerskapsledaren Augusto Farfus jr.


- Även om det är nio förare som har teoretisk chans att vinna VM tror jag att det kommer stå mellan mig själv, Gabriele Tarquini, Andy Priaulx och Dirk Müller. Vi har alla ungefär lika mycket extravikt, mellan 35 och 45 kg, och är alla inom sju poäng från ledningen, säger Rickard Rydell.


Loppen i Macau avgörs på en stadsbana. Med hårda räcken och murar istället för avåkningszoner brukar det hända mycket. Förra året avbröts det första heatet redan på första varvet efter att flera bilar kört ihop. Risken för incidenter gör att många ser utgången i racen som ett lotteri. Rickard Rydell har dock banan som en av sina favoriter, särskilt efter segern i FIA World Cup i Formel 3 1992.


- Årets mästerskap har varit jämnare och hårdare än någonsin, så det kommer att bli en riktig rysaravslutning i Macau. Jag klassar Macau-banan som en av mina absoluta favoritbanor, så det ska bli kul att VM avgörs just här.


- Jag tror att alla förare tycker att Macau är något speciellt. Bansträckningen har inte ändrats mycket sedan man började tävla där för drygt 50 år sedan. Precis som andra stadslopp är beläggningen lite ojämn men till skillnad från Monaco är den här banan riktigt snabb. Eftersom det inte är så stor skillnad i toppfart mellan BMW och SEAT i år tror jag att banan kommer passa oss bra.


I märkesmästerskpet ligger SEAT tio poäng efter BMW. För att öka sina chanser till den titeln ställer SEAT upp med en sjunde fabriksbil med hemmaföraren och Macau-specialisten André Couto. Precis som Rydell har Couto vunnit det prestigefyllda Formel 3-loppet i Macau.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109