23948sdkhjf

Produktionsstart för Mazda CX-9

Nu har de första färdiga produktionsexemplaren av nya Mazda CX-9 lämnat fabriken Ujina Plant No. 1 i japanska Hiroshima. Mazdas stora crossover är utvecklad med tanke på den Nordamerikanska marknaden och visades för första gången i konceptform på New Yorks internationella bilutställning i april i å..

Nu har de första färdiga produktionsexemplaren av nya Mazda CX-9 lämnat fabriken Ujina Plant No. 1 i japanska Hiroshima. Mazdas stora crossover är utvecklad med tanke på den Nordamerikanska marknaden och visades för första gången i konceptform på New Yorks internationella bilutställning i april i år.


Mazda CX-9 är den andra crossovern som på kort tid utvecklats speciellt för Nordamerika. Den något mindre Mazda CX-7, som började säljas i USA i maj, fortsätter att slå försäljningsrekord, vilket innebär att Europa får vänta på bilar till i slutet av sommaren 2007. Om även den större sjusitsiga CX-9 kommer att exporteras till Europa finns det ännu så länge inget beslut om.


Mazdas båda nya crossover-modeller följer samma designspråk, även om CX-9 är betydligt större och mäter 5,07 meter i längd, 39 cm mera än CX-7. Nya Mazda CX-9 har heller inte CX-7:s sportiga direktinsprutade fyrcylindriga turbomotor, utan en 3,5 liters V6-motor på 250 hk och med ett maximalt vridmoment på 325 Nm. En sexväxlad automatisk växellåda med sekventiella växlingslägen är standard på USA-marknaden. Lättmetallfälgarna är 18 eller 20 tum stora.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.158